Fontana Banana: Een superheld op vier poten - Judith Visser RECENSIE

Recensie: Fontana Banana: Een superheld op vier poten - Judith Visser

Shelly is een meisje van zeven, woonachtig in het slaperige dorp Zanderij vlakbij zee. Voor haar achtste verjaardag wil ze maar één ding: een hond. Helaas is haar moeder hier fel op tegen. Ze vindt dat honden allerlei viezigheid mee naar huis nemen. Shelly kan haar geluk dan ook niet op als de groenteboer, Hans, een jonge pup vindt in de fontein op het dorpsplein. Shelly mag deze pup, die Fontana is genoemd, uitlaten. Al snel komt ze er achter dat Fontana magische krachten heeft. En die komen goed van pas als ze erachter willen komen waarom groenteboer Hans geen groente en fruit meer geleverd krijgt. Shelly en Fontana gaan samen dit avontuur aan om het mysterie op te lossen.

Fontana Banana: Een superheld op vier poten is het eerste kinderboek van schrijfster Judith Visser. En ze heeft hiermee een goed debuut neergezet. Het verhaal heeft alles wat een kinderboek hoort te hebben: een lief meisje dat een hond als beste vriend krijgt en samen beleven ze een spannend avontuur. Door de schrijfstijl van Visser zit je vanaf de eerste zin in het verhaal. Het verhaal wordt vanuit Shelly verteld en hierdoor beleef je het verhaal echt. Shelly is een sympathiek meisje, wat voor veel jonge lezers een prettige bijkomstigheid zal zijn.

Visser heeft gebruikgemaakt van helder taalgebruik voor de doelgroep, kinderen vanaf acht jaar. Maar dit heldere taalgebruik weet ze ook goed af te wisselen met poëtisch taalgebruik.

Mijn raam staat open. Ik hoor de zee ruisen. Dat is echt een gezellig geluid. De golven die het strand aantikken, gaan van sjoesj, sjoesj, sjoesj. Alsof het water een schommel is en het zand er telkens een duwtje tegenaan geeft. Heen, en terug. Heen, en terug. Het lijkt wel een spel!

Magie is een gegeven dat het goed doet in kinderboeken. Visser heeft het in Een superheld op vier poten op een prettige manier verwerkt. Het heeft niet de overhand en het blijft bij de magische krachten van Fontana. Visser heeft in het verhaal een soort van advies toegevoegd. Shelly houdt van lezen en gaat graag naar de bibliotheek. Ze snapt niet dat er kinderen zijn die niet van lezen houden. Dit advies ligt er wel erg dik bovenop.

Het avontuur dat Fontana en Shelly samen beleven, gaat ook gepaard met een slechterik in het verhaal. Een gegeven dat het altijd goed doet in boeken. In kinderboeken is het wel van belang dat de slechterik wordt ontmaskerd en Shelly en Fontana weten dit op een stiekeme manier te doen. Shelly gaat tijdens dit avontuur zelfs stiekem uit huis en legt een briefje klaar voor haar ouders. Als lezer proef je in alles dat Shelly eigenlijk het liefst eerlijk wil zijn tegen haar ouders, maar ze weet ook dat als ze eerlijk is, ze niet mag gaan. Tijdens hun avontuur steelt Shelly zelfs iets uit de supermarkt. Maar als het avontuur achter de rug is, brengt ze dat wat ze ‘geleend’ heeft weer terug. Shelly straalt niets dan goedheid uit.

Een superheld op vier poten heeft zwart-wit illustraties van Nouchka van der Est. Deze versterken het verhaal op een mooie manier. Tekst en illustraties vormen samen een prachtig verhaal. En het goede nieuws is dat er in 2023 een nieuw deel over Fontana en Shelly verschijnt. Een nieuw avontuur, waarbij de fontein in het dorp een grote rol schijnt te gaan spelen.

Recensie: Fontana Banana: Een superheld op vier poten - Judith Visser

Fontana Banana

1  2  3  4  5

In het slaperige stranddorpje Zanderije woont de kleine Shelly. Voor haar achtste verjaardag wil ze maar één ding: een eigen hond! Maar haar moeder vindt dat maar niks, helaas…

Op een dag wordt bij de magische fontein op het dorpsplein een puppy gevonden: Fontana. Al snel komt Shelly erachter dat Fontana nog bijzonderder is dan ze al dacht. Als hij een banaan heeft gegeten, kan hij namelijk praten. En vliegen! Shelly is de enige die dit weet. Want zoiets bijzonders kun je maar beter geheimhouden, toch?

Wanneer Shelly samen met Fontana op boevenjacht gaat, lijkt het erop dat ze zijn superkrachten niet langer verborgen kunnen houden... Hoe zal dit avontuur aflopen?

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs