De lelievallei - Tracy Rees RECENSIE

Recensie: De lelievallei - Tracy Rees

De lelievallei is het nieuwste boek van de bekende schrijfster Tracy Rees. Haar werken doen sterk denken aan auteurs zoals Lucinda Riley of Santa Montefiore, maar hebben net een meer historisch tintje.

Rowena is een jonge, knappe vrouw uit de 19de eeuw. Haar leven is oppervlakkig en saai te noemen. Ze is nu eenmaal geboren in een rijke familie en haar enige taak is trouwen met een belangrijke man. Alleen wijst ze elk huwelijksaanzoek af. Haar ouders worden lichtelijk hopeloos en roepen de hulp van een schilder in. Een nieuw portret trekt misschien nog meer goede huwelijkskandidaten aan. Uiteindelijk blijkt de assistent van de schilder een zeer aantrekkelijke jongeman te zijn. Maar Bartek is geen partij voor Rowena. Hij is simpelweg te laag voor haar stand. Toch wordt ze hopeloos verliefd op hem. Rowena komt voor een keuze te staan: weglopen met Bartek of trouwen met een rijke man die haar ouders wel zouden goedkeuren. En kiezen is verliezen.

Het lijkt alsof Rowena hier de belangrijkste rol speelt, maar het verhaal draait eigenlijk rond drie hoofdpersonages, namelijk de verwende Rowena, de onbaatzuchtige Pansy en de zelfverzekerde Olive. Elke keer wisselt het hoofdstuk van perspectief, waardoor je het verhaal telkens vanuit een andere gedachtegang kan lezen. De vrouwen maken hun eigen beslissingen, maar niet iedereen is het daar mee eens. Bovendien leven ze heel andere levens en zijn ze niet de allerbeste vriendinnen. Dankzij die keuzes komen ze wel met elkaar in aanraking en beseffen ze al snel dat vrouwen samen sterker staan in de maatschappij.

De lelievallei komt traag op gang. Het is vooral een beschrijving van karaktertrekken. Wie zijn de vrouwen en wat drijft hen? Deze beschrijvingen zijn overigens heel cliché te noemen. Naarmate het verhaal vordert, verbetert dit enigszins. Maar dit betekent niet dat elk hoofdstuk even goed is. Dit wisselt sterk van personage tot personage. Rowena heeft uiteindelijk het meest interessante perspectief, terwijl dat van Olive eerder monotoon is. Soms moet je dus even doorbijten. Uiteindelijk ondergaan ze allemaal wel een heuse karakterontwikkeling.

In het algemeen is De lelievallei een fantastisch verhaal over de zelfstandigheid van vrouwen. Wanneer Rowena haar beslissing gemaakt heeft, komt het boek in een stroomversnelling. Vanaf dan is het moeilijk weg te leggen. De personages leren al snel dat het mannelijke geslacht hun leven bepaald. Maar wat als ze besluiten om het heft in eigen handen te nemen? Pansy beseft dat ze voor haar eigen geluk moet kiezen en niet dat van een man. Rowena leert dat mannen niet kunnen beslissen hoe zij moet leven. Olive begrijpt dat trouwen met een man niet altijd de beste optie is. We kunnen hier en daar zelfs wat lessen trekken voor de huidige samenleving.

De lelievallei is met andere woorden een ideaal feelgood boek. Het verteld het leven van drie bijzondere vrouwen en de manier waarop ze hun leven totaal omgooien. Voor je het weet word je in het verhaal gezogen. Als je even door het begin heen weet te worstelen tenminste.

Recensie: De lelievallei - Tracy Rees

De lelievallei

1  2  3  4  5

In De lelievallei van Tracy Rees kijkt iedereen in de omgeving van de rijke Rowena reikhalzend uit naar de aankondiging van haar verloving. Maar dan wordt ze verliefd op de assistent van een schilder…

De roman De lelievallei van bestsellerauteur Tracy Rees, bekend van o.a. De rozentuin en Het brievenspoor, begint in Londen, 1897. Rowena Blythe is jong, rijk en knap. Haar ouders willen dat ze een goede partij trouwt en laten daarom haar portret schilderen. Terwijl iedereen met ingehouden adem wacht op de aankondiging van Rowena’s verloving, wordt zij halsoverkop verliefd op Bartek, de assistent van de schilder. Rowena weet dat haar ouders hem nooit zullen accepteren, maar haar gevoelens zijn te sterk. Durft ze alles op het spel te zetten voor de liefde?