Ultra Donker en de Wachters van Wildzee - Philip Reeve RECENSIE

Recensie: Ultra Donker en de Wachters van Wildzee - Philip Reeve

Ultra groeit op in de vreemde omgeving die Schemerwacht haar biedt. Haar ‘vader’, Andrew Donker, heeft haar geadopteerd nadat hij haar als baby op het strand heeft gevonden in een mandje. Wanneer hij overlijdt, moet zijn functie als Wachter van Wildzee worden overgenomen door een andere Donker. Zeker nu de dreiging vanuit de zee, in de vorm van de Gorm, weer toeneemt. Ultra is nog jong, maar gelooft dat het haar verantwoordelijkheid is om het eiland veilig te houden voor het monster uit de zee.

Philip Reeve hoeft niet meer voorgesteld te worden. De auteur is vooral bekend van zijn serie Mortal Engines. Met Ultra Donker en de Wachters van Wildzee start hij een nieuwe serie. Het tweede boek is in het Engels al verschenen in het najaar van 2022, dus hopelijk moeten we niet te lang op de vertaling wachten. Ultra Donker en de Wachters van Wildzee is geschreven voor lezers tussen de elf en vijftien jaar (Middlegrade). Jongere lezers zullen kunnen genieten van het verhaal, maar zullen hulp nodig hebben in de vorm van voorlezen. De schrijfstijl is zeker niet moeilijk en het boek is niet heel dik, maar Reeve gebruikt wel doorlopende tekst met volzinnen in een normaal lettertype. Niet elke tienjarige is daar al aan toe.

Ultra Donker en de Wachters van Wildzee zit vol met magie en vreemde wezens, maar er zijn ook heel veel ‘normale’ elementen terug te vinden. De mix van beide werkt heel goed en geeft wat aarding aan de jonge lezer. Het concept van de Gorm is namelijk ingewikkelder dan een ‘gewoon’ monster. Iets wat heel duidelijk wordt uitgelegd gedurende het verhaal, maar iets wat ook een bepaalde flexibiliteit vraagt van de lezer om het te willen en kunnen bevatten. Het concept is zo groot dat het af en toe moeilijk is, zelfs als volwassen lezer, om helemaal ‘in’ het boek te kruipen, maar misschien is dat weer iets waar jongere lezers het veel makkelijker mee hebben.

De personages zijn geweldig. Ze zijn grappig, lief, soms heel erg koppig, en heel verscheiden. Je kan wel iets herkennen in elk van hen en er zijn weinig echt slechte figuren te vinden, maar er zit in sommige personages iets wat je als lezer minder leuk vindt. Er zijn aan die mindere kanten van de personages in bepaalde scènes wijze lessen gekoppeld, maar niet op een belerende manier. Spelenderwijs ontdekt de jonge lezer welke valkuilen er bestaan. Hoe je die moet omzeilen, wordt niet expliciet uitgelegd.

Het verhaal kabbelt rustig verder steeds, met een paar spanningspieken. Nergens wordt het te traag en dat zorgt er wel voor dat je blijft doorlezen, maar er worden soms wat grotere sprongen van scène naar scène gemaakt. Je krijgt het verhaal steeds volledig mee, maar de details vervagen wat in bepaalde delen. Het is hierdoor geen intensief of heel emotioneel jeugdboek, maar meer een avontuurlijk verhaal. Er zit een fractie teveel voorspelbaarheid in, wat maakt dat de oudere lezertjes zich eventueel te weinig uitgedaagd voelen, maar het monster in de vorm van de Gorm maakt daarin zeker ook wat goed.

Ultra Donker en de Wachters van Wildzee heeft een prachtige cover die goed de sfeer van het boek meegeeft. De illustraties binnenin zijn schaars en eigenlijk alleen maar te vinden aan de start van een nieuw hoofdstuk in de vorm van iets uit de zee. De verbeelding van de lezer wordt dus volop aan het werk gezet en het zou interessant zijn om iedereen zijn versie van bepaalde figuren uit het boek te laten natekenen. Kernwaarden als zorgzaamheid en verantwoordelijkheid, en grote thema’s als vriendschap komen zeker aan bod, maar worden helemaal door het verhaal heen gevlochten op een vrij onopvallende manier. Ultra Donker en de Wachters van Wildzee is een mooie start van een nieuwe reeks, het is erg uitkijken wat er als vervolg uit Reeve’s pijn gaat rollen.

Ultra Donker

1  2  3  4  5

Let goed op als de zon ondergaat… In de schemering, als het onderscheid tussen verschillende werelden vaag wordt, kunnen er vreemde dingen gebeuren. Op die momenten zijn er heel soms geheimzinnige eilanden te zien in de lege zeeën ten westen van het eiland Wildzee.
    Het meisje Ultra spoelde als baby aan op het strand van het eiland en werd geadopteerd door de dienstdoende Wachter van Wildzee, Adam Donker. Als hij 11 jaar later dood wordt gevonden aan datzelfde strand, met stenen in zijn zakken, verandert alles. Want wie houdt er nu de wacht om Wildzee op tijd te kunnen waarschuwen als er gevaar dreigt vanuit die geheimzinnige zee om hen heen?

• Het genesisproject - Mascha Heijmans

• De weesmeisjes - Gerda van Wageningen

• Tot de dood ons scheidt - Malin Stehn