Sira - María Dueñas RECENSIE

Recensie: Sira - María Dueñas

Sira van de Spaanse schrijfster María Dueñas is het prachtige slotdeel van een tweeluik, waar zeker 10 jaar tussen zit. Deel 1 Het geluid van de nacht was verrassend en meeslepend. Het boek eindigde mooi en als afgesloten geheel. Dat María Dueñas nu een 2e deel heeft geschreven onder de titel Sira, is een cadeautje, want de hoofdpersoon is zeker een interessant personage en haar wel en wee is boeiend om te volgen.

Het boek is geschreven in de 'ik'-vorm en Sira vertelt als het ware 'achteraf' over haar leven. María Dueñas beschrijft dit op zo'n natuurlijke soepele wijze dat het lijkt alsof de lezer zelf in gesprek is met de hoofdpersoon. Haar beschrijvingen van personen en situaties zijn levensecht. De emoties zijn herkenbaar. Het lezen gaat als het ware vanzelf, zonder enige moeite. Je wordt meegesleept het verhaal in en de gebeurtenissen laten je niet meer los. Het is een behoorlijk dik boek, maar het leest zo lekker weg, dat het niet eens opvalt. Sira kun je zeker los van het eerste deel lezen, maar als je de hoofdpersoon Sira echt wilt leren kennen, dan raad ik je aan ook deel 1 Het geluid van de nacht te lezen. Voor dit boek geldt hetzelfde. Je leest het zo makkelijk, dat je er zo doorheen bent.

De hoofdpersoon Sira Quiroga is een jonge vrouw die werkelijk alle pech van de wereld heeft, maar op een of andere manier ook altijd weer door mensen geholpen wordt en zo toch heel goed door het leven kan komen. Het geluid van de nacht speelt zich af voor de Tweede Wereld oorlog en tijdens deze oorlog, in Spanje en in het Spaanse protectoraat in Marokko. Voor de oorlog woont de jonge Sira bij haar alleenstaande moeder in Madrid. Wie haar vader is wil haar moeder niet vertellen, maar uiteindelijk blijkt hij een rijke ondernemer, die Sira haar deel van zijn erfenis geeft. Haar moeder werkt als naaister bij een modehuis en Sira leert al heel jong het vak. Ze blijkt veel talent te hebben. Ze denkt de liefde te vinden en zal braaf trouwen met de saaie maar betrouwbare Ignacio. Maar al is ze een goede gehoorzame dochter, stiekem wil ze meer. Wanneer ze de super gladde Ramiro Arribas ontmoet, gooit ze alles overboord en gaat ze met hem er vandoor naar Marokko. Natuurlijk wordt ze beduveld. Ze raakt al haar geld kwijt en blijft met schulden zitten. Haar talent als naaister redt haar. Dat en de nodige mensen die ze ontmoet, precies op de juiste momenten en allen zijn bereid om haar op een of andere manier te helpen. Uiteindelijk maakt ze kennis met de Britse geheime dienst, omdat in haar atelier veel Duitse vrouwen klant zijn en ze op die manier voor de Britten kan spioneren. Het eindigt ermee dat Sira na de oorlog met Marcus, haar contactpersoon, trouwt. Niet zozeer uit liefde maar uit bescherming. Deel 2 Sira gaat naadloos verder, waar ruim 10 jaar geleden Het geluid van de nacht eindigde. Sira is getrouwd met Marcus en ze hebben een goed leven opgebouwd in Engeland na de oorlog. Haar grote liefde is hij niet, maar genegenheid en vertrouwen zijn er zeker. Voor het werk van Marcus worden ze uitgezonden naar Palestina, toen een voormalig protectoraat van de Britten.  Palestina is een kruitvat dat letterlijk ontploft en Sira verliest Marcus, terwijl ze hoog zwanger is van hun zoon. Voor de zoveelste keer ziet Sira haar leven overhoop gehaald en zal ze weer op haar eigen inzet en de hulp van de mensen om haar heen moeten vertrouwen om haar leven weer op te bouwen.

Het verhaal van Sira speelt zich af in een zeer boeiende en turbulente tijd van de geschiedenis. Voor de Tweede Wereld oorlog was er in Spanje de Burgeroorlog, waarmee het regime van generaal Franco aan de macht kwam. Dan komt de Tweede Wereld oorlog, die ook zijn invloeden heeft op de verdeling van de voormalige protectoraten en koloniën van de grote westerse machten en die moeilijkheden worden weer in het tweede boek Sira verweven met het verhaal. Deze mix is zondermeer meeslepend en zeker ook leerzaam. Waar aan de ene kant het levensverhaal van Sira niet echt verrassend is, misschien zelfs voorspelbaar, maken de wereldgebeurtenissen het verhaal juist spannend en zijn de plotwendingen toch boeiend.

Als je ook maar iets van de tijdsgeest van begin 20ste eeuw weet dan besef je als lezer dat Sira in het begin inderdaad naïef is, omdat alle jonge meisjes toen zo waren. Een vrouw was nu eenmaal ondergeschikt aan de man. Vrouwen uit een lagere sociale klassen hadden al helemaal niet veel in te brengen. Wat je leest is de ontwikkeling van een vrouw, van een naïef bijna onnozel meisje tot een sterke jonge vrouw die leert dat ze kan vertrouwen op haar eigen kracht. In Sira is Sira een sterke vrouw, die zich alleen weet te redden. Ze moet slim zijn, haar masker opzetten en haar emoties parkeren om zo haar missies te kunnen volbrengen. Na Engeland, Palestina en Spanje komt Sira uiteindelijk weer in Tanger terecht en ziet daar de nodige mensen uit het verleden. Een verleden waar ze op haar eigen manier mee klaar moet komen en met bepaalde personen uit het verleden moet ze afrekenen, om ook met zichzelf in het reine te komen. Alleen dan kan ze uiteindelijk kiezen wie ze wil zijn, hoe ze haar leven wil leven en alleen dan kan ze de man toelaten van wie ze houdt, maar die ze op afstand heeft gehouden. Dit alles maakt het verhaal van Sira de moeite waard om meer dan 10 jaar op te wachten.

Sira van María Dueñas krijgt van mij zondermeer 5 hartjes. Dit is een literaire roman van de bovenste plank en een absolute aanrader.

Recensie: Sira - María Dueñas

Sira

1  2  3  4  5

De Tweede Wereldoorlog is voorbij en na haar hectische belevenissen als Britse spionne kijkt Sira verlangend uit naar een kalm en vredig bestaan. Maar het lot heeft anders beslist. Een tragisch ongeval dwingt haar zichzelf opnieuw uit te vinden, de controle over haar leven te herwinnen en te vechten voor een veilige toekomst, voor haarzelf en voor haar pasgeboren kind.

Dat brengt haar van Londen naar Jeruzalem, van Madrid naar Tanger, waar ze te maken krijgt met fanatisme en haat, idealisme en liefde. Ze komt geesten uit het verleden tegen, moet afrekenen met levensgevaarlijke tegenstanders en in het reine komen met haar eigen geschiedenis. Maar al is Sira niet langer de onschuldige vrouw die iedereen inpakte met haar naïviteit, haar doortastendheid en aantrekkingskracht zijn intact gebleven.