Nu we hier toch zijn - Chantal van Gastel RECENSIE

Recensie: Nu we hier toch zijn - Chantal van Gastel

Audrey van HR verzet steeds vaker haar wekker met een paar minuten. Audrey van HR stapt met steeds meer tegenzin in haar auto om naar haar werk te gaan en Audrey van HR vraagt zich elke dag opnieuw af wat er zou gebeuren als ze de afslag naar haar werk voorbij rijdt. Maar wat wil "gewone" Audrey met haar leven? Lynx, de ingehuurde schilder op haar werk, zet haar voor het blok. Zal het Audrey lukken de hoofdrol te spelen in de film die Lynx haar voorspiegelt? Of blijkt het uiteindelijk alleen maar een kortstondige droom te zijn?

Nu we hier toch zijn is het nieuwste meesterwerk van Chantal van Gastel, en wat voor één! Mocht je nog twijfelen of Chantal van Gastel kan tippen aan schrijvers als Sophie Kinsella, Jill Mansell en Charlotte de Monchy, dan weet je het na Nu we toch hier zijn zeker: dat kan ze. Met dit verhaal laat Chantal van Gastel zich van haar allerbeste kant zien.

Het verhaal heeft een goede opbouw. Zoals we van Chantal van Gastel gewend zijn, staat Audrey voor de grote keuzes in haar leven. De lezer wordt meegenomen in een zoektocht die goed is opgebouwd met personages waarin de lezer zich herkent. Het verhaaltempo is perfect, langzaam genoeg om op z'n tijd (uitgebreid) stil te staan bij de prachtige details die Parijs rijk is en snel genoeg om het verhaal in no time te verslinden. Nu we hier toch zijn is goed aan de maat en dat is alleen maar een pluspunt. Als lezer wil je niets liever dan dit verhaal in één keer uitlezen, maar Chantal van Gastel weet het verhaal op de goede manier tot ruim vijfhonderd bladzijden te rekken zodat de lezer nog net wat langer van dit "snoepje" kan genieten.

Nu we hier toch zijn heeft de perfecte mix van gedetailleerde beschrijvingen, romantische en vurige scènes, diepgang en humor. Je sluit de personages in no time in je hart en leeft met ze mee tijdens de hoogte- en dieptepunten. Chantal van Gastel weet genoeg verrassende draaien aan het verhaal te geven, waardoor het toch net niet helemaal zo is als je in eerste instantie had gedacht. Dit zorgt ervoor dat het eigenlijk onmogelijk is om dit boek naast je neer te leggen.

Nu we hier toch zijn is een verhaal dat je tot en met de aftiteling wil uitlezen. De gave bonushoofdstukken op het eind zijn dan ook alleen maar een gewaardeerde aanvulling op een heel bevredigend einde, waar je alleen maar bij kunt zwijmelen. En dat zwijmelen doe je eigenlijk al vanaf het allereerste begin, want laten we eerlijk zijn: iedereen wil toch een Lynx? Het romantische decor van de stad van de liefde maakt het verhaal dan ook helemaal compleet.

Lang verhaal kort: Nu we hier toch zijn heeft de lat hoog gelegd voor alle chicklits die dit jaar nog gaan volgen. Het verhaal met de toegankelijke, herkenbare personages weet de aandacht van de lezer vanaf de allereerste bladzijde erbij te houden. Je kan niets anders dan Audrey, Lynx maar ook Maurice en Antoine in je hart te sluiten. Nu we hier toch zijn heeft genoeg diepgang om vijfhonderd pagina's te vullen en te zorgen voor verrassende wendingen, waardoor het verhaal leest als de perfecte film. Een film die je kijkt tot en met de aftiteling. Nu we hier toch zijn is absoluut mijn nieuwe favoriet!

Recensie: Nu we hier toch zijn - Chantal van Gastel

Nu we hier toch zijn

1  2  3  4  5
    (19 stemmen)

Soms brengt een verkeerde afslag je precies op de juiste bestemming

Al tien jaar lang neemt Audrey elke dag dezelfde route naar haar werk. Zodra ze de rotonde naar het parkeerterrein nadert, verandert ze in Audrey van HR. Die Audrey is gemotiveerd en betrouwbaar, drinkt groene thee en maakt iedere dag to-dolijstjes. Maar eigenlijk staat ze op instorten.

Elke ochtend wordt het moeilijker om uit bed te komen; ze gebruikt de snoozefunctie steeds vaker. En telkens als ze de rotonde ziet verschijnen, stelt ze zich voor hoe het zou zijn om gewoon door te rijden en een ander leven te beginnen. Groots en meeslepend, zoals in haar lievelingsfilms. Maar in plaats daarvan doet ze wat er van haar verwacht wordt. En niemand die het doorziet.

Tot die maandagochtend dat ze Lynx ontmoet. Hij is de gevel aan het schilderen en weet vanaf de steiger steeds haar aandacht te trekken. Zijn ‘leven in het nu’-mentaliteit wakkert iets in haar aan. Voor één keer besluit Audrey te doen wat ze altijd al wilde. Ze belandt in Parijs. Alleen en zonder plan. Maar misschien is dat precies wat ze nodig heeft…

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox