Een chateau in de Provence - Katie Fforde RECENSIE

Recensie: Een chateau in de Provence - Katie Fforde

Alexandra verblijft een dag in Parijs als ze op weg is naar haar familie in Zwitserland. Daar komt ze de Amerikaanse Donna tegen waar ze vriendinnen mee wordt. Donna vraagt Alexandra om haar te helpen met het organiseren van een etentje bij haar thuis. Alexandra besluit om haar reis naar Zwitserland uit te stellen tot na het etentje. Ze wil echter nog wat langer in Parijs blijven en Donna komt met een oplossing. Ze heeft iemand gesproken tijdens het etentje die op zoek is naar een kindermeisje voor zijn 3 kinderen. Als Alexandra gaat solliciteren komt ze er achter dat die man wel erg leuk is. Lukt het haar om haar draai te vinden op het kasteel in de Provence? En hoe gaat ze om met haar verliefdheid op haar baas als blijkt dat hij ouder is dan zij?

Een chateau in de Provence is een romantisch verhaal wat makkelijk wegleest. Katie Fforde heeft meerdere romans op haar naam staan waarin Engeland centraal staat. Dit keer speelt het verhaal zich grotendeels af in de Provence. Alexandra komt wel uit Londen, maar is op weg naar Zwitserland in Frankrijk achtergebleven.

Nadat Alexandra op het kasteel is gaan werken, ziet ze haar baas Antoine nauwelijks. Hij is voor zijn werk voor langere tijd van huis. Als hij vervolgens wel thuis komt, maar een vrouwelijke collega meegenomen heeft, merk je dat Alexandra wel erg verliefd is op Antoine. Maar ze brengen weinig tijd samen door, waardoor het er niet echt op lijkt of hij ook geïnteresseerd is in haar. Er zitten meerdere verschillende wendingen in het verhaal, waardoor het vermakelijk leest.

De romantiek staat voorop in Een chateau in de Provence. Dit is zowel de liefde voor de kinderen, vriendschap en verliefdheid. De lezer wordt op een prettige manier meegenomen in het verhaal. Het einde voelt wat plotseling opkomen. Echter is dan de spanning volop aanwezig. Zal het allemaal goedkomen?

Katie Fforde heeft een leuke roman geschreven met Een chateau in de Provence. Het verhaal is vlot geschreven, en de beeldende schrijfstijl van Fforde is erg prettig om je aandacht vast te houden. De personages worden op een goede en leuke manier neergezet. Er is humor verwerkt in het verhaal en er is een duidelijk verhaallijn. Het einde is wat in de versnelling gekomen ten opzichte van de rest van het verhaal. Hierdoor voelt het wat onnatuurlijk. Dat doet niets af aan het leesplezier, maar lijkt wat afgeraffeld. Het verhaal is wel helemaal af, ondanks dat je nog wel meer zou willen lezen over de hoofdpersonen. Een heerlijke roman om in weg te dromen.

Een chateau in de Provence

1  2  3  4  5

Zomer, 1963. Alexandra is net klaar met een kookcursus die ze in Londen volgde, en nu is ze op zoek naar een nieuwe uitdaging. Als er een vacature voor een inwonende oppas bij een -gezin in Frankrijk op haar pad komt lijkt dit precies wat ze nodig heeft. Ze besluit de kans te grijpen en voor ze het weet woont ze op een prachtig chateau in de Provence.

Daar wachten drie stille, vijandige kinderen op haar, voor wie ze de -komende maanden zal moeten zorgen. Ze zullen wel snel ontdooien, denkt Alexandra. Ze hebben alleen maar wat plezier, goed eten en een gedegen Engelse opvoeding nodig. Hun vader blijkt echter nog de grootste uitdaging te zijn – hij is een verschrikkelijk knappe Franse graaf, op wie ze al snel smoorverliefd wordt. Lukt het Alexandra om zowel de harten van de drie kinderen als dat van de graaf voor zich te winnen?