Het gouden rijk - S.A. Chakraborty RECENSIE

Recensie: Het gouden rijk - S.A. Chakraborty

In het zinderende slotdeel Het gouden rijk van de Daevabad-trilogie vinden de Nahri en prins Ali zich ver van hun thuis. Daevabad is zwaar onder vuur komen te liggen door Banu Manizheh en haar uit de dood herrezen Afshin Dara. De verliezen zijn groot, de wijken liggen in puin en Manizheh zet alles op alles om alle macht in handen te krijgen en houden. Ze gaat niet alleen over lijken, maar brandt zich zelfs aan bloedmagie. Nahri en Ali proberen tegelijkertijd in Caïro te achterhalen hoe ze daar via het meer terecht zijn gekomen, waarom alle magie is verdwenen en hoe Ali de macht van de ring onder controle krijgt. Door in elkaar en in zichzelf te geloven vinden ze bondgenoten en krijgen hulp uit onverwachtse hoeken. In de zoektocht naar manieren om Manizheh te slim af te zijn en Daevabad en hun volk te redden leren ze niet alleen veel over hun eigen verleden, ze omarmen hun eigen krachten. Het avontuur komt zeker niet zonder slag of stoot ten einde, en weerspiegelt op mooie wijze dat het kúnnen krijgen van macht niet betekent dat je dit wilt of moet inzetten voor eigen belang.

Geen moment stelt het laatste deel, Het gouden rijk, teleur. De al in de eerdere delen zorgvuldig opgebouwde wereld, historie, verhaallijnen en relaties komen volledig tot hun recht. De moordlustige en duistere personages en de politieke spelletjes die gespeeld worden om koste wat het kost je doel te bereiken houden het spanningsniveau van begin af aan hoog. Tegelijkertijd maken de hoofdpersonages Nahri en Ali, en zelfs Dara, ook nog hun eigen ontwikkelingen door. Ze leren meer over zichzelf, hun afkomst en vinden hier juist hun kracht in om vooral door te blijven gaan om hun stad te bevrijden. We leren nieuwe personages kennen, terwijl oude bekenden ook hun rol vervullen. Het grijpt allemaal prachtig in elkaar en, hoewel met name het eerste deel als ingewikkeld voelde, waan je je nu écht in deze wereld. Van Marids tot Peri's, Ifrits tot ghouls, niets is te gek en zonder reden.

In Het gouden rijk gebeurt heel veel, en S.A. Chakraborty schroomt er niet voor om haar lezers opnieuw mee te sleuren op dit fascinerende en zenuwslopende avontuur. Hoewel dit het dikste deel van de Daevabad-serie is, vlieg je er, als een echte Daeva op de wind, doorheen. Hoewel Chakraborty elk zorgvuldig gekozen puzzelstukje in elkaar past en alle plotlijnen uiteindelijk al dan niet zonder onverwachte plotwendingen zijn voltooid, blijf je verlangen naar meer. Gedurende de serie kwamen veel verschillende personages voorbij, met ieder hun eigen plekje in het geheel. Naast de hoofdpersonages zullen ook enkele andere je hart stelen, en we hadden misschien nog wel wat meer willen lezen over de overgeschrokken Zayneb, of verlegen maar snel lerende en altijd goede Jamshid. Hoewel dat ongetwijfeld in een nóg dikker exemplaar zou hebben geresulteerd.

Deze creatie, van een onvergetelijke fantasywereld dat de vibes heeft van 1001 Nacht, tot goed ontwikkelde personages en verhaallijnen, laat je niet onaangeroerd en Het gouden rijk mag met recht een meesterwerk genoemd worden. Het is te hopen dat Chakraborty het schrijven nog niet beu is, want we kunnen niet wachten op wat ze nog meer te bieden heeft.

Daevabad 3 - Het gouden rijk

1  2  3  4  5

Nadat een brute veldslag de stad van haar magie heeft beroofd, is het aan Nahid als leider om, samen met haar herrezen commandant Dara, de vrede te herstellen. Ze moeten de verbrokkelde alliantie herstellen en een onbetrouwbaar, strijdend volk stabiliseren. Maar het verlies van zijn geliefde Nahri heeft de ergste demonen uit Dara’s duistere verleden losgelaten. Om ze te verslaan moet hij zijn geschiedenis onder ogen komen en zich overgeven aan degenen die hij ooit als vijanden beschouwde.

Nahri en Ali zijn ternauwernood aan hun moorddadige families en dodelijke politieke spelletjes in Daêvabad ontsnapt. Nu ze eenmaal veilig in Caïro zijn aangekomen staan ze voor moeilijke keuzes. Nahri is blij met haar oude ritme en de vertrouwdheid van haar huis, maar realiseert zich maar al te goed dat de geliefden die ze heeft achtergelaten overgeleverd zijn aan een tiran. Ook Ali kan de stad die ze zijn ontvlucht niet loslaten en is vastbesloten om terug te keren en zijn achtergebleven familie te redden.