Zonder angst - Inge van Prooijen RECENSIE

Recensie: Zonder angst - Inge van Prooijen

Cleo heeft haar eigen praktijk waarin ze cliënten helpt om van hun angsten af te komen. Als Julia bij haar in de praktijk komt merkt ze dat ze wel heel erg bezig is met die zaak. Haar relatie met Dex begint scheuren te vertonen. Dex heeft er moeite mee dat al haar aandacht op gaat aan haar cliënt. Wanneer Cleo een vermoeden heeft dat de angsten van Julia reëel zijn, besluit ze achter de stalker aan te gaan. Zal ze hierdoor zelf in gevaar komen? En is er überhaupt wel sprake van een stalker?

Inge van Prooijen heeft met zonder angst een sterke thrillerdebuut neergezet. Na tien jaar in de psychiatrie gewerkt te hebben, werkt Inge van Prooijen nu als praktijkondersteuner-GGZ in een huisartsenpraktijk. Je kunt duidelijk merken dat de schrijfster verstand heeft van psychiatrische patiënten. De kennis is vakkundig verwerkt in het verhaal, waardoor het erg realistisch is geworden.

Zonder angst begint vrij rustig na een spannende proloog, waarbij duidelijk wordt dat iemand in de gaten gehouden wordt. Julia komt als nieuwe cliënt bij Cleo in haar praktijk. Je leert beide personages langzamerhand kennen. Julia is een vrij onzeker meisje, wat moeite heeft om haar verhaal te vertellen. Cleo is een lieve therapeut die oog heeft voor haar cliënten omdat zij vanuit haar verleden weet hoe deze vrouwen zich voelen. Ze leeft dan ook erg mee met Julia die bang is dat ze gevolgd wordt door iemand.

Het verhaal wordt rustig verder opgebouwd. Je krijgt steeds meer te weten over de relatie tussen Cleo en Dex. Je merkt aan alles dat dit beter kan, maar ook dat Cleo zich op een gegeven moment inzet om de relatie te verbeteren. Maar is het nog niet te laat? En komt Julia niet tussen hun in te staan?

Zonder angst is een psychologische thriller met een ijzersterk slot.

Op het eind komt er flink vaart in het verhaal en vallen alle puzzelstukjes op zijn plek. Het is een thriller die makkelijk wegleest. De personages zijn duidelijk en er zijn verschillende personen die zich verdacht gedragen. En wie spreekt de waarheid en wie niet?

Inge van Prooijen heeft een mooi thrillerdebuut neergezet. Het verhaal is afgesloten, maar zou ook een vervolg kunnen krijgen. De lezer kan in elk geval fantaseren over hoe het verder zal gaan met de hoofdpersonen.

Recensie: Zonder angst - Inge van Prooijen

Zonder angst

1  2  3  4  5

Cleo runt als kunstzinnig therapeut haar eigen praktijk genaamd Monsters onder mijn bed. Ze helpt cliënten van angsten af. Als de jonge studente Julia in een sessie laat doorschemeren dat ze in de gaten gehouden wordt, vraagt Cleo zich af of alle angsten van het meisje wel ingebeeld zijn. Het ontmaskeren van Julia’s stalker wordt steeds meer een obsessie voor Cleo. Hoe ver mag je als therapeut gaan om te helpen?