Een betoverende ontmoeting - Isabelle Broom RECENSIE

Recensie: Een betoverende ontmoeting - Isabelle Broom

Een betoverende ontmoeting van Isabelle Broom is het tweede deel van de reeks Ticket naar de liefde. Waar in het eerste deel, Een perfecte ontsnapping, de grillige kusten van Kroatië centraal staan, begeleidt de auteur de lezer deze keer naar het Italiaanse Comomeer. Hoewel deze plek vooral bekend is als zomerse bestemming, is het verhaal gesitueerd rond de kerstperiode, waar de winter deze toeristische trekpleister een extra vleugje magie verleent.

In deel twee van Ticket naar de liefde staan twee vrouwen centraal: Agatha, beter bekend als Taggie, en Lucy. Deze personages komen niet voor in Een perfecte ontsnapping, waardoor je deze boeken ook perfect los van elkaar kunt lezen. Een betoverende ontmoeting is zo opgebouwd dat beide vrouwen verslag doen van hun ervaring aan het Comomeer. Taggie, oorspronkelijk afkomstig uit Engeland, werkt in een hotel waar ze onder meer verantwoordelijk is om toeristen de buurt te laten zien. Dat ze zich ver van huis bevindt, is niet zonder reden. Ze hoopt in Italië immers te bekomen van een pijnlijke relatiebreuk. Lucy daarentegen vergaat het veel beter. Zij is met haar vriend Pete op vakantie nabij het Comomeer. En hoewel ze soms onzeker is, is ze dolblij dat Pete ermee heeft ingestemd om samen op reis te gaan. Zonder het te weten hebben de vrouwen een band met elkaar. Gaandeweg komen ze met elkaar in contact en ontdekken ze wat hen verbindt en verdeelt.

Isabelle Broom heeft deze roman vooral geschreven vanuit het gevoelsleven van de hoofdpersonages. Er gebeurt relatief weinig, waardoor het verhaal eerder traag op gang komt. Het is vooral puzzelen om te begrijpen wat er precies met de hoofdpersonages gaande is. Waarom is Taggie bijvoorbeeld zo gekwetst dat ze haar thuisland verlaat? Waarom gedraagt Lucy zich zo onzeker? Pas naar het einde toe vallen de puzzelstukjes in elkaar. Hoewel ze net als in Een perfecte ontsnapping varieert op het escapistische thema – iemand ontvlucht de persoonlijke problemen door te migreren, maar wordt ook op die nieuwe plek geconfronteerd met dezelfde obstakels – weet de auteur te verrassen. De fictieve realiteit hoeft niet zwart-wit te zijn, maar kan uit vele grijstinten bestaan, hoewel niet alles daarvan even geloofwaardig is.

Omdat beide vrouwelijke hoofdpersonages in Een betoverende ontmoeting een band hebben met het Comomeer en afwisselend hun verhaal vertellen, is het in bepaalde narratieve situaties moeilijk om beide dames uit elkaar te houden. Dat kan voor verwarring zorgen, waardoor de lezer af en toe moet teruggrijpen naar een eerdere pagina om te achterhalen wie aan het woord is.

Een betoverende ontmoeting is het ideale boek voor wie graag een escapistisch verhaal leest met een trage opbouw en een intens gevoelsleven, met als achtergrond het magische winterse Comomeer.

Ticket naar de liefde - Een betoverende ontmoeting

1  2  3  4  5

Om haar slechte break-up te verwerken, neemt Agatha voor een paar maanden een baan aan als reisleider aan het Comomeer in Italië. Ze stort zich op haar werk om weer tot zichzelf te komen. Haar collega probeert ondertussen matchmaker te spelen door haar aan de wel heel aantrekkelijke Marco te koppelen. Maar Agatha is helemaal niet op zoek naar liefde.
    Lucy arriveert vlak voor de kerstdagen met haar nieuwe vriendje, het Comomeer is de meest romantische plek op aarde vindt ze - maar vertrouwt ze hem al genoeg om zich over te kunnen geven aan haar verliefdheid?
    Agatha en Lucy kennen elkaar nog niet, maar hebben veel gemeen. En terwijl het nieuwe jaar begint met vuurwerk, kunnen Agatha en Lucy niet vermoeden dat dit jaar alles anders zal lopen...