De laatste witte man - Mohsin Hamid RECENSIE

Recensie: De laatste witte man - Mohsin Hamid

In De laatste witte man van Mohsin Hamid wordt Anders op ochtend wakker en ziet dat hij een donkere huid heeft gekregen, terwijl hij de vorige avond is gaan slapen met een lichte huid. Hij weet niet hoe het komt en wat hij er aan kan doen. Het blijkt dat hij op een gegeven moment niet de enige is die opeens een andere kleur heeft gekregen. In eerste instantie probeert Anders zijn kleurverandering nog te verbergen, omdat hij in zijn omgeving één van de enigen is die bruin is geworden. Zijn vriendin Oona vertelt hij het wel en het lijkt of zij er minder moeite mee heeft dan hij in eerste instantie had gedacht.

In eerste instantie is er onder de wereldbevolking veel onrust door de veranderingen. Er ontstaan ook ongeregeldheden daardoor. Wanneer langzaamaan steeds meer mensen donkerder worden, daalt de onrust en komt er een periode van acceptatie.

Het boek De laatste witte man is niet uitzonderlijk dik, maar toch is het af en toe best een opgave om het boek te lezen. Mohsin Hamid gebruikt in het verhaal lange zinnen, waardoor het lastiger is om te begrijpen wat hij precies wil zeggen. Daarnaast heeft hij er wel voor gekozen om de hoofdstukken niet al te lang te maken. Ook is het boek opgedeeld in 3 gedeeltes, al is niet helemaal duidelijk waarom er specifiek voor is gekozen om deze verdeling te maken.

Het verhaal zelf is uiteindelijk wel een goed verhaal, zodra je de rode lijn kunt pakken. Het maakt nog eens pijnlijk duidelijk hoe het nog steeds gesteld is in de maatschappij qua discriminatie. Want dat was zeker een belangrijke pijler in dit boek. Als lezer merk je hoe diep Anders zich in het begin schaamt voor zijn donkere kleur en er alles aan doet om dit te verbergen. Bepaalde acties in dit boek over dit thema roepen zelfs een vergelijking op met de deportatie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Er wordt geprobeerd de publieke opinie te beïnvloeden, donkere mensen worden aangevallen en uiteindelijk worden er mensen uit hun huizen gezet.

Daarnaast is het voor niemand duidelijk waarom men verandert. Steeds meer mensen worden wakker met een donkere kleur, zonder aanwijzing. Hierdoor heerst er veel onrust, breken er plunderingen uit en sluiten mensen zichzelf op in hun huizen. Dit heeft dan weer deels een connectie met de corona pandemie, waarin men ook veel thuis bleef en weinig contact had met anderen om besmetting te voorkomen.

Uiteindelijk is iedereen donker geworden en is het lastig om te ontdekken wie er vanaf de geboorte al een donkere kleur had en wie er veranderd is. En vooral dit is wel belangrijk, want het bewijst nog maar eens dat ieder mens hetzelfde is, ongeacht je huidskleur. Waarom moeten we dan enkele groepen voor sommige dingen uitsluiten?

Het verhaal van Anders en Oona loopt door deze hele rode draad heen. Zijn ze eerst nog ex-geliefden, door deze situatie komen ze weer steeds dichter naar elkaar toe en zijn ze uiteindelijk weer een stel. In de laatste hoofdstukken wordt hun liefdesverhaal in sneltreinvaart uit de doeken gedaan, net alsof Mohsin Hamid toch nog een vrolijke noot aan het einde van dit relaas wilde toevoegen.

Een interessant boek, al blijf je als lezer uiteindelijk toch nog met de vraag zitten waarom men in eerste instantie van kleur veranderde. Daar wordt namelijk geen antwoord op gegeven. Of misschien was dit ook juist het doel van de schrijver, om je als lezer er van bewust te maken dat mocht dit gebeuren, ieder mens in essentie hetzelfde is.

De laatste witte man

1  2  3  4  5

Wanneer Anders op een ochtend ontwaakt, ontdekt hij dat zijn witte huid donker is geworden en dat hem vanuit de spiegel een vreemdeling aankijkt. De eerste aan wie hij dit vertelt is Oona, een vriendin van vroeger en sinds kort zijn geliefde. Al snel komen er van overal uit het land berichten over vergelijkbare gebeurtenissen. Sommigen zien in deze gedaanteverwisselingen de lang gevreesde omverwerping van de gevestigde orde, waartegen men zich tot het bittere eind moet verzetten. In vele anderen, zoals Anders’ vader en Oona’s moeder, woedt een strijd tussen gevoelens van intens verlies en intense liefde. Naarmate de band tussen Anders en Oona sterker wordt, krijgen de ontwikkelingen een andere nuance: een kans om elkaar met nieuwe ogen te bekijken.

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods

• Legendes & Lattes - Travis Baldree

• De Rode Woestijn - Paula Isphording