Het lied van de zee - A.G. Slatter RECENSIE

Miren woont in het vervallen landhuis van haar familie de O'Malleys. De O'Malleys waren ooit de machtigste en rijkste familie in de omgeving maar het landhuis in nu vervallen, de rijkdom is weg en er is nog maar een sprankje macht over. De O'Malleys lijn is aan het uitsterven en alleen Miren en haar oma zijn nog over. Er zijn wel andere takken van de familie over met genoeg neven en nichten maar dit zijn niet de 'zuivere' O'Malleys.

Miren haar verhaal begint met de dood van haar grootvader en de daaropvolgende ontdekking dat zij op het punt staat te worden uitgehuwelijkt aan haar neef door haar oma, om het fortuin van de familie te redden en de familienaam voort te zetten.

Het lied van de zee wordt aangemerkt als een gothic sprookje. En duister is het zeker. Er wordt voldoende bloed vergoten, gemoord, incest gepleegd en de grootste disclaimer van alles is dat er erg veel kinderen worden vermoord. A.G. Slatter is niet bang om dit alles uitgebreid te beschrijven en dit is dus niet een boek voor iedereen.

Het boek is redelijk simpel geschreven en in het begin kreeg ik sterke young adult vibes van het boek maar de bloederige aspecten van het verhaal zorgen dat het toch eerder als fantasy wordt aangemerkt. Maar 18+ is het zeker.

Het boek heeft niet echt een plot. Het wordt gedreven door de karakters maar het heeft niet een duidelijke verhaallijn. Het verhaal is gebaseerd op de sprookjes die A.G. Slatter al eerder heeft geschreven in een verhalenbundel en je volgt Miren terwijl ze het verleden van de familie ontdekt. Sprookjeswezen zijn aanwezig in het boek maar het boek heeft niet een groot fantasy aspect. Liefhebbers van grootste fantasyboeken zullen onbevredigd zijn hierdoor. Maar het boek is mooi geschreven maar wel langzaam en beeldend. Sommige mensen zullen het saai vinden hierdoor. Maar de donkere en duistere atmosfeer die A.G. Slatter in haar boek weet over te brengen is erg goed gedaan. Ze schetst het verhaal zoals het is, duidelijk, met goed en kwaad en je mag zelf uitzoeken wat je daarvan vindt.

Miren is het enige karakter dat je echt leert kennen en ze is een sterk karakter. Ze weet wat ze wil en niet wil en hoe ze het moet krijgen. Ze is slim en weet hoe ze zichzelf moet verdedigen. Sommige zullen haar moreel grijs noemen omdat ze doet wat gedaan moet worden maar dat maakt haar juist sterk. Pluspunt: ze heeft geen man nodig om haar te redden.

Als nog een kleine afsluiter moet de prachtige cover en het mooie boek benoemd worden. Als je het boek alleen koopt om mooi te laten staan in de boekenkast zou ik het ook begrijpen.

Het lied van de zee

1  2  3  4  5

Lang geleden floreerde Miren O’Malleys familie dankzij een deal die ze hadden gesloten met de Meermensen: veiligheid voor hun schepen op zee in ruil voor een bijna onbetaalbare prijs. Die belofte hebben ze echter al vele jaren niet kunnen waarmaken. Mirens oma is vastbesloten om de gloriedagen die zij zich nog kan herinneren terug te laten keren, zelfs als dat betekent dat ze Miren haar vrijheid moet ontnemen. Haar oma leert haar dat de O’Malleys een machtige familie horen te zijn die zich houdt aan de eeuwenoude traditie die hen al generatieslang ondersteunt:

Eén kind is voor de familie.

Eén kind is voor de kerk.

En één kind is voor de zee.