De Jane's - Heather Marshall RECENSIE

Recensie: De Jane's - Heather Marshall

In 2017 ontdekt Angela Creighton een vergeten brief van een moeder aan haar dochter. Angela wil hen helpen en begint een zoektocht naar de twee vrouwen.

In 1971 wordt dr. Evelyn Taylor gedwongen haar baby af te staan voor adoptie – een trauma dat grote impact op haar leven heeft. Deze heftige gebeurtenis is voor haar de aanleiding om zelf onderdeel te worden van het Jane-netwerk: een illegaal ondergronds abortusnetwerk in Toronto, dat bekent staat onder codenaam 'Jane'. Evelyn wil vrouwen in moeilijke situaties helpen en ze vindt het erg belangrijk dat vrouwen zelf mogen kiezen wat er met hun lichaam gebeurt.

In 1980 komt de twintigjarige Nancy Mitchell via het Jane-netwerk bij dr. Taylor. Dankzij de hulp van dr. Taylor krijgt het leven van Nancy een mooie wending. Dat doet haar besluiten zich ook in te zetten voor het Jane-netwerk.

In De Jane's neemt auteur Heather Marshall de lezer mee door de geschiedenis van abortus in Canada in de twintigste eeuw. In dit boek lopen drie verhaallijnen van vrouwen die zich ervoor inzetten dat vrouwen zelf mogen kiezen wat ze met hun lichaam doen. Abortus en zwangerschap zijn boeiende, maar ook gevoelige onderwerpen. In deze roman gaat het vooral over de steun die vrouwen elkaar kunnen bieden en het belang van keuzevrijheid. Ook laat het zien hoe de situatie en positie van vrouwen die ongewenst zwanger zijn, door de tijd is veranderd, of soms toch eigenlijk nog niet. Ook nu wordt er geprotesteerd bij abortusklinieken. Toch hebben vrouwen nu meestal de keus, terwijl Evelyn vlak na de oorlog geen keus had. Ze kreeg geen steun van haar familie, ze werd weggestopt en ze moest gedwongen haar kind afstaan. De emotie en verschrikkingen zijn hartverscheurend om te lezen, maar laten wel zien hoe het er vroeger aan toe ging.

De schrijfstijl van auteur Heather Marshall is ondanks de ernst van het onderwerp, toegankelijk. De beschrijvingen van de levens in de verschillende tijdsperioden komen realistisch over. De auteur heeft zich echt verdiept. Als lezer kun je je zo goed inleven in de verhalen van de drie vrouwen die centraal staan. Wat je mening over abortus ook is, het verhaal weet te raken en het is duidelijk dat eerlijkheid en steun van de omgeving zeer belangrijk zijn.

Het boek is fictief, maar geeft wel een invulling van de geschiedenis van abortus, zoals de tehuizen voor ongehuwde moeders en de ondergrondse abortusbewegingen. Auteur Heather Marshall weet de ernst en emotie van dit alles goed te schetsen en realistisch aan de lezer over te brengen.

De Jane's is een boeiende, soms hartverscheurende roman. Het schetst de historie van abortus en brengt het heel dichtbij.

Recensie: De Jane's - Heather Marshall

De Jane's

1  2  3  4  5

Drie vrouwen. Drie verschillende keuzes. Een ondergronds netwerk dat strijdt voor het recht van vrouwen om zelf te beslissen over hun lichaam. ‘De Jane's’ is indrukwekkend en onvergetelijk.

2017. Wanneer Angela Creighton een hartverscheurende brief ontdekt in een stapel vergeten post, is ze vastbesloten om de beoogde ontvanger te vinden. Haar zoektocht voert haar terug naar de jaren ’70 en ’80, toen een groep dappere vrouwen een illegaal ondergronds abortusnetwerk runde in Toronto, alleen bekend onder de gefluisterde codenaam ‘Jane’…

1971. Als tiener werd dr. Evelyn Taylor gedwongen haar baby af te staan voor adoptie – een trauma waar ze nooit van is hersteld. Jaren later vormt dat de basis voor haar beslissing zelf onderdeel te worden van het Jane-netwerk.

1980. Als de twintigjarige Nancy Mitchell via het Jane-netwerk dokter Taylor ontmoet, is dat het begin van haar inzet voor het recht van vrouwen om zelf te kiezen wat er met hun lichaam gebeurt.