Het Van Gogh-mysterie - Deron Hicks RECENSIE

Recensie: Het Van Gogh-mysterie - Deron Hicks

In Het Van Gogh-mysterie wordt een jongen aangetroffen in het museum National Gallery of Art. Hij kan zich helemaal niets herinneren. Niet wie hij is, niet waar hij vandaan komt en ook niet wat hij in zijn eentje deed in het museum. Zijn geheugen is compleet blanco. De politie plaatst de jongen in een pleeggezin, bij Mary en Camille Sullivan. Zo lang hij lijdt aan geheugenverlies blijft hij bij hen. De jongen, Art, gaat op zoek naar zijn verleden en zijn identiteit. En in zijn zoektocht stuit hij samen met Camille op een criminele bende die de grootste kunstfraude ooit willen plegen.

Schrijver Deron Hicks heeft met Het Van Gogh-mysterie een superspannende detective geschreven. Een detective vol spanning, mysterie, raadsels en kunst. Het verhaal is geschreven met een boel vaart, wat er voor zorgt dat het boek moeilijk weg te leggen is. Er gebeurt steeds zo veel, dat je wil weten hoe het verder gaat.

De beschrijvingen van Hicks zijn zeer beeldend. Ook al ben je nooit in Washington DC geweest, je krijgt er wel een indruk van. Van het museum National Gallery of Art, van het statige hotel Monaco tot aan de Starbucks aan toe.De hoofdstukken zijn kort, wat prettig is voor jonge lezers. Toch raak je door de korte hoofdstukken niet uit de ‘flow’. Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld. Die van Camille en Art, en die van de criminele bende. Elke keer als er een wisseling van perspectief is, wordt dit aangegeven door middel van een datum, een tijdstip en de plaats waar de hoofdpersonen zich bevinden. Deze vaste gegevens komen erg vaak terug in het boek, waardoor ze na verloop van tijd niet meer van belang lijken en de kans bestaat dat er overheen gelezen wordt. Hier had de schrijver misschien wat zuiniger mee kunnen zijn.

Door de verschillende perspectieven ontrafelt het verhaal zich stukje bij beetje en blijft het spannend tot het einde. Waar je als lezer aan het begin van het boek alleen nog maar nieuwsgierig bent naar die mysterieuze jongen, laat Hicks gedurende het verhaal de spanning flink oplopen.

Het Van Gogh-mysterie is deel 1 uit de serie Kunstbende. In het verhaal zijn interactieve elementen toegevoegd door middel van QR-codes. Als je deze scant, krijg je het schilderij te zien waar op dat moment in het verhaal naar verwezen wordt. Naast een heleboel spanning en mysterie heeft het boek dus ook een educatieve laag. Je ziet via de QR-code niet alleen het schilderij, maar je krijgt er ook een stukje informatie over. Zo is kunst op een leuke manier verweven in een spannende detective.

De hoofdpersonen Art en Camille zijn een stel dappere kinderen. Art is 12 jaar en Camille 10. Niet echt een leeftijd om een kunstbende op te rollen, maar door de manier waarop Hicks het verhaal heeft geschreven, heb je nergens het gevoel dat het onrealistisch is. Kinderen zal dit zeker aanspreken, want wie zou er nu niet zo dapper willen zijn?

Het Van Gogh-mysterie is een superspannende detective, die je in één ruk uit wilt lezen. Het zit vol vaart, actie en raadsels. Daarom verveelt het geen moment. Dit is deel 1 uit de serie van de Kunstbende. Deel 2, De Rembrandt Roof, wordt op dit moment vertaald en zal vanaf 22 juni in de winkels liggen. En ook dit belooft weer een spannend avontuur te worden voor Art en Camille.

Kunstbende 1 - Het Van Gogh-mysterie

1  2  3  4  5

Een jongen zit in zijn eentje in een museum. Hij kan zich niets herinneren – niet wie hij is, waar hij vandaan komt, of waarom hij uitzonderlijk veel van kunst weet. Dan blijkt dat er mensen achter hem aanzitten. Heel gevaarlijke mensen. En dus moet de jongen op zoek naar zijn verleden, terwijl hij een stokje probeert te steken voor een van de grootste kunstfraudes ooit.

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens

• Escape from a game 1: Het geheim van spookeiland - Dustin Brady