Laat het los - Tamara Haagmans RECENSIE

Recensie: Laat het los - Tamara Haagmans

Het warme weer laat deze lente nog even op zich wachten, maar Laat het los van Tamara Haagmans is er om je toch de juiste dosis happy-hormonen te geven om het koudere weer door te komen.

Laat het los is deel 4 in de Sprookjes bestaan-serie (de boeken kun je los van elkaar lezen) en speelt zich af in het pretpark 'Lang en Gelukkig', waar je twee zussen volgt die daar werken als theatervrouwen. Hoewel ze elk op een andere locatie werken (Lies bij de parade, Britt in het theater zelf) hebben de twee een goede band met elkaar. Wanneer er een nieuwe collega in het theater komt en Britt hem moet inwerken, heeft ze gelijk haar oordeel klaar: Ben is knap, ja, maar dat weet hij helaas zelf ook. Ze heeft haar handen vol aan hem, maar trekt steeds meer naar hem toe, ondanks haar eerdere gevoelens. Tegelijkertijd ziet ze haar zus Lies steeds minder vaak, ze heeft duidelijk wat te verbergen. Maar wat?

Als je op zoek bent naar een boek waar je voor een paar uurtjes de dagelijkse sleur even kan vergeten, dan is Laat het los de perfecte afleiding. Het is een kort verhaal en ook als audioboek te beluisteren.

De locatie waar het zich afspeelt is bijzonder en iets wat je niet vaak leest, namelijk een pretpark. Hierdoor voelt het alsof je even achter de schermen kan kijken bij parades en optredens en tegelijkertijd krijg je de zomerkriebels mee die pretparken je kunnen brengen. Britt, uit wiens oogpunt het verhaal verteld wordt, is erg fijn om te volgen: ze is grappig en hier en daar sarcastisch, wat weer een leuke dynamiek geeft tussen Britt en Ben.

Een voordeel van het verhaal is dat het niet lang duurt, waardoor je dit boek even snel tussendoor kan lezen. Maar dit brengt tegelijkertijd nadelen met zich mee. Zo blijven de personages redelijk oppervlakkig, waardoor het moeilijk is je echt verbonden te voelen of de connectie tussen Britt en Ben te snappen. De romantiek voelde daardoor een beetje aan als 'instalove'ofwel een situatie waarbij twee personages opeens en zonder enige opbouw op elkaar verliefd worden.

Voor mij was dit een reden om Laat het los een aantal sterren naar beneden te brengen, maar als je hier zelf geen problemen mee hebt, dan is dit een perfect boek om even heerlijk mee te kunnen ontspannen. De locatie is interessant, de hoofdpersoon is grappig en gevat, maar houd er rekening mee dat je niemand écht goed leert kennen, waardoor het soms oppervlakkig aan kan voelen. Voor een korter verhaal is de schrijfstijl vlot en makkelijk om in te komen, waardoor het gemakkelijk was om het verhaal op te pakken, maar ook om weer weg te leggen.

Voor mij was Laat het los van Tamara Haagmans 2 sterren. Een vrolijk verhaal, maar er waren teveel punten die de beoordeling naar beneden haalde. Eén die snel wegleest, maar ook snel weer wordt vergeten.

Sprookjes bestaan 4 - Laat het los

1  2  3  4  5

Wanneer Britt noodgedwongen moet samenwerken met een invaller, is ze niet van hem onder de indruk. Laat het los is een kort verhaal van Tamara Haagmans – auteur van De mooiste dag van je leven en Met een beetje geluk – en het vierde deel in de Sprookjes bestaan-serie. Britt werkt samen met haar zus Lies in Lang en Gelukkig Land, een fantastisch pretpark in Nederland. Ze spelen allebei dezelfde prinses: Britt in het theater, Lies in het park. Als Britts tegenspeler op staande voet wordt ontslagen, wordt er met spoed een invaller geregeld. Ben is een musicalacteur, maar daar is Britt niet echt van onder de indruk. Volgens haar doen die vaak alsof ze alles weten en beter zijn dan de rest. Toch weet hij bij haar een gevoelige snaar te raken, iets wat Britt totaal niet zag aankomen. Onzeker over wat het is tussen hen, houdt Britt het liever even geheim. Over geheimen gesproken: elke keer als Britt met haar wil bijkletsen, glipt Lies snel het huis uit. Waar is zij mee bezig?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox