Mickey7 - Edward Ashton RECENSIE

Recensie: Mickey7 - Edward Ashton

Mickey7 van de Amerikaanse auteur Edward Ashton is een vlotte science fiction roman uit 2022, die nu ook verfilmd is met Robert Pattinson in de hoofdrol.

In de verre toekomst heeft de Oude Aarde al diverse planeten gekolonialiseerd en mensen reizen door de ruimte, op zoek naar weer andere planeten. Mickey Barnes is een voormalige geschiedkundige, op de planeet Midgard. Door gokken komt hij zwaar in de problemen. Na een bedreiging door gangster Darius Blank, besluit hij, naar aanleiding van een verhaal van zijn vriend Berto Gomez, om zich vrijwillig aan te melden bij een ruimte-expeditie voor de verre planeet Roanoke. Mickey meldt zich aan als ‘Onsterfelijke’, of zoals de anderen het noemen : een Vervangbare. Dit zijn de jongens die alle dodelijke klusjes te doen krijgen en dan opnieuw gekloond worden als het fout afloopt. Ze zijn dus vervangbaar. Meestal worden Vervangbaren aangewezen vanuit groepen criminelen en dus is het erg ongewoon, dat er iemand zich vrijwillig aanmeldt. Mickey redeneert echter dat hij als hij blijft waar hij is, toch ten dode opgeschreven is en dan niet gekloond wordt. Na 9 jaren op de ijsplaneet Roanoke, in de koepel Nilfheim, heeft Mickey al 6 levens versleten en is hij bij de 7e versie van zichzelf aangeland. Al zijn herinneringen, gevoelens en functies zijn intact, als hij maar geregeld upload. Berto is als piloot op dezelfde missie en is nog steeds zijn vriend, maar de vriendschap heeft zo zijn grenzen. Bij Berto komt Berto zelf altijd op de eerste plaats. Sinds Mickey3 heeft Mickey7 ook een relatie met de andere piloot Nasha Adjaya. Roanoke blijkt nogal gevaarlijke insectachtige wezens als oorspronkelijke bewoners te hebben en onder de sneeuw stikt het van dodelijke ‘Sluipers’. Mickey moet dus ook vaak op Sluiperjacht en op een dag gaat het weer fout. Hij valt in een diepe kloof en Berto weigert hem te redden. Hoezo zijn leven op het spel zetten voor iemand die toch vervangbaar is en opnieuw gekloond wordt?! Mickey7 overleeft het echter en als hij terug komt in de koepel en in zijn kamer, blijkt Mickey8 al klant en klaar in zijn bed te liggen. Wat nu te doen als er twee Mickeys zijn en zij allebei willen blijven leven?

Edward Ashton speelt leuk in op het gegeven dat veel werkgevers hun personeel als vervangbaar zien. Commandant van het ruimteschip Drakkar en leidinggevende van de basis Hieronymus Marshall is zo’n man. Hij ziet zichzelf als absolute heerser en kan Mickey7’s grote mond, bravoure en tegendraadsheid niet echt waarderen. Om eerlijk te zijn is hij hem liever kwijt dan rijk, maar omdat iedere basis maar 1 Vervangbare mag hebben, zit hij met Mickey opgescheept. Hij neemt het dan ook niet goed op, als uitkomt dat Mickey7 nu een levende duplicaat van zichzelf heeft en hij zet alles er op in om nu dan toch beide Mickeys uit de weg te ruimen.

Het is niet echt een heel spannende science fiction roman. Het verhaal is wat interactie betreft tussen kolonisten en Sluipers tamelijk tam. Het draait er meer om hoe Mickey7 omgaat met het feit dat Mickey8 ook leeft en hoe Mickey7 dit verborgen kan houden, want officieel zou Mickey7 nu afgeschreven en vernietigd moeten worden. Van een Vervangbare die niet bang was om te sterven als officieel proefkonijn, wordt Mickey7 nu ineens een man die wél bang is dood te gaan. Helemaal als blijkt dat Mickey8 zich ontwikkelt tot een heel andere persoonlijkheid. Mickey8 drukt liever zijn snor en laat Mickey7 de gevaarlijke klusjes doen, terwijl hij zogenaamd nog moet bijkomen van ‘de Kuip’ oftewel het kloningsproces. Ook moeten ze nu hun voedselrantsoen delen en Mickey8 neemt graag wat extra tot zich. En dan is er nog Nasha. Is Mickey7 ook bereid haar te delen met Mickey8?

Het is zeker te begrijpen waarom het verhaal van Mickey7 van Edward Ashton verfilmd is. Het is zeker entertaining filmmateriaal. Als boek had het van mij wel wat meer verdieping en wat meer actie mogen hebben, maar het verhaal is wel lekker vlot geschreven door Edward  Ashton en de dialogen van verteller Mickey7 zijn lichtelijk sarcastisch en zeker humoristisch vanwege de nodige zelfspot, die de serieuze ondertoon weer naar boven haalt. Je blijft dus geboeid verder lezen.

Al met al is het verhaal leuk, luchtig en goed geschreven, maar wel wat oppervlakkig. Ondanks dat laatste is Mickey7 van Edward Ashton een zeer vermakelijk boek, dat ik 4 hartjes waard vind.

Recensie: Mickey7 - Edward Ashton

Mickey7

1  2  3  4  5

Mickey7 is een kloon, onderdeel van een expeditie van ruimtekolonisten naar de ijsplaneet Niflheim. Hij heeft een zeer specifieke rol in het team: bij elke gevaarlijke klus waar de kans groot is dat een expeditielid het niet zal overleven, moet Mickey7 in actie komen. Gaat hij dood, dan wordt hij opnieuw gekloond met bijna al zijn herinneringen intact. Het is geen droombaan, maar toen de allereerste Mickey het contract tekende had hij weinig opties. Schuldeisers zaten op zijn hielen en hij moest zo snel mogelijk het zonnestelsel verlaten.
    Nu, na zes keer sterven, heeft Mickey7 leren leven met de bijzondere arbeidsvoorwaarden. Hij maakt zich klaar voor een nieuwe missie, en het onvermijdelijke gebeurt: hij stort in een afgrond. Het duurt niet lang voordat Mickey8 paraat staat. Maar is Mickey7 wel echt dood? En als dat niet zo is, kunnen er twee Mickeys tegelijkertijd bestaan?