Recensie: Alchemy of Souls RECENSIE

Recensie: Alchemy of Souls

Alchemy of Souls is een Zuid-Koreaanse televisieserie van 2 seizoenen uit 2022, die momenteel op Netflix te zien is. Geschreven door de Hong zusters en gebaseerd op Koreaanse mythen en legenden is Alchemy of Souls een fascinerende serie over magie en fantasy.

In een land genaamd Daeho regeert een keizer, die ziek en zwak is. Hij kan de macht behouden dankzij vier magische families, waarvan de hoofdmagiër Jang  Gang,  een zielenveranderaar is. Omdat de koning ziek is, maar ook omdat hij Do-Hwa de vrouw van Jang begeert, geeft hij Jang het bevel tijdelijk van lichaam en ziel met hem te wisselen. Wanneer de vrouw van Jang een zoon baart en sterft, weet Jang dat het kind, Jang Uk, wel de zoon is van zijn lichaam, maar niet van zijn ziel. Hij zet een blokkade op de magische krachten die het kind geërfd heeft en geeft de andere magische families het bevel, hem nooit te leren toveren. Daarna verdwijnt Jang spoorloos. Jangs leerling Jin Mu, neemt nu de macht over en achter de schermen, geeft hij een magische sterke moordenares, Nak-su  de opdracht de kinderen van de magische families te doden. Deze kinderen worden de Vier Seizoenen genoemd, omdat ze zo mooi en getalenteerd zijn…behalve helaas Jang Uk dus, want hij is gebonden. Het loopt echter anders en Nak-su loopt in een val, waardoor ze met haar laatste spreuk van lichaam en ziel wisselt met een arm, blind meisje Mu-Deok. Als Mu-Deok gaat ze op zoek naar haar eigen lichaam en haar magische zwaard. Daarbij komt ze op het pad van Jang Uk. Ze wordt eerst zijn bediende en later als hij haar geheim ontdekt, wordt ze zijn leermeester en weet ze de blokkade over Jang Uk door een list op te heffen. Nu is het tijd om wraak te nemen op Jin Mu en kroonprins Go Won op de troon te krijgen.

Alchemy of Souls is een prachtig kostuumdrama, mooi verfilmd in prachtige settings en met goede actie scenes en goede special effects. Het is een visueel feestje! In 30 afleveringen (2 seizoenen) volgen we de lotgevallen van Nak-su een machtige tovenares en huurmoordenares tegen wil en dank en Jang Uk, de zoon van de machtigste tovenaar ooit, maar totaal niet voorbereid om de krachten die hij bezit te beheersen. Nak-su zoekt een lichaam en Jang Uk zoekt een verklaring voor zijn verleden. Bij beiden beïnvloedt dit alles hun toekomst.

Alchemy of Souls is geheel in het Koreaans, maar het verhaal is zo intrigerend, dat het je op een gegeven moment niet eens meer opvalt dat je de taal helemaal niet begrijpt. Met de Engelse ondertiteling (of bij Netflix is er ook Nederlandse ondertiteling) kun je het allemaal prima volgen. De namen zijn wat moeilijker uit elkaar te houden in het begin en het helpt als je er rekening mee houdt, dat de familienaam als eerste komt en de voornaam daarna. Jang Uk is dus uit de familie Jang en zijn voornaam is Uk. Op die manier kun je ook alle andere personages in kaart brengen en uit elkaar houden. Dat is wel nodig want er komen nogal wat personages, families en nevenfiguren voorbij.

Lee Jae-wook speelt Jang Uk. Het personage Nak-su wordt door drie verschillende actrices vormgegeven : Go Yoon Jung als de oorspronkelijke Nak-su; Jung So-min als Mu-Deok en Arin als Jin Bu-yeon. De namen van de Koreaanse acteurs, zullen ons misschien niet veel zeggen, maar de jongere spelers zijn stuk voor stuk aantrekkelijke mensen en de oudere spelers hebben zeer karaktervolle gezichten. De acteerprestaties zijn zondermeer goed. Geen over-acting of juist stijf gebral, zoals in sommige Aziatische martial arts films. Maar geloofwaardige prestaties, soepel, helder en pakkend. Dit is immers ook een verhaal met diepgang en plots en wendingen die geheel onverwacht zijn. Al die families hebben namelijk zo hun geheimen en intriges.

Als in alle Aziatische historische films, zijn hier ook de nodige martial arts vechtscenes, maar deze voeren zeker niet de boventoon in deze serie. Het draait hier vooral om magie en romantiek. En natuurlijk om zielen van de doden, die terugkeren naar het leven. Met name Nak-su, die niet kan wennen aan het zwakke lichaam van Mu-Deok en uiteindelijk ook een ander lichaam moet nemen en dus moet ze op zoek naar zo’n lichaam (en dus ook een andere ziel), die de wissel zal accepteren, zodat het lichaam zich niet tegen Nak-su’s  ziel zal keren. Het is misschien een beetje ingewikkelde materie, maar echt, als kijker heb je de clou zo door en leef je met Nak-su en Jang Uk mee in de hoop dat die twee uiteindelijk toch bij elkaar zullen komen. Want zoals al gezegd, het draait hier ook om romantiek en Nak-su en Jang Uk worden natuurlijk verliefd op elkaar. Het is echter allemaal niet zo makkelijk en lang en gelukkig leven zit er in de eerste instantie voor de twee geliefden niet in. Daarvoor moeten ze zichzelf en elkaar eerst zien te vinden.

Ik kan niet anders zeggen dat ik aangenaam verrast was over Alchemy of Souls en met plezier gekeken heb. Ik geef deze serie dan ook zeker 5 hartjes.

Recensie: Alchemy of Souls

Alchemy of Souls

• Verschenen (film):

18 juni 2022

Speelduur: 60:00
  • Distributeur:

Netflix

Fantasy

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Het volgt het verhaal van een elitestrijder genaamd Nak-su wiens ziel per ongeluk vastzit in het zwakke lichaam van Mu-deok. Ze raakt verstrikt in Jang Uk, die uit een adellijke familie komt, wordt zijn dienaar en meester, en leert Uk haar vaardigheden terwijl ze allebei verliefd op elkaar worden.

Bekijk hier de trailer: