Simpele leugens - David Baldacci RECENSIE

Recensie: Simpele leugens - David Baldacci

Voormalig politieagent Mickey Gibson wordt door haar werk een duister geheim ingetrokken. Wanneer ze naar een verlaten woning wordt gestuurd om de inventaris op te nemen vindt ze een overleden man in een geheime kamer. Dit leidt tot een bijzondere ontdekkingstocht waarin Mickey geholpen wordt. Kan zij echter iedereen vertrouwen die haar zogenaamd helpt, of zorgt dit voor gevaarlijke situaties voor Mickey, haar kinderen en haar familie?

Mickey Gibson is een alleenstaande moeder van twee jonge kinderen. Voorheen politieagente, nu online detective waarbij ze bezittingen van rijke oplichters probeert te traceren. Een personage dat op zo'n manier neergezet is dat veel mensen zich in kunnen leven in haar. Aan de andere kant van Simpele Leugens een vrouw waar je geen hoogte van kunt krijgen, een vrouw met veel verschillende namen en identiteiten maar bij de lezer bekend als Clarisse. Zij is het tegenovergestelde van Mickey en lastig te peilen. Toch zijn deze twee vrouwen ontzettend belangrijk voor elkaar om het verhaal te doen slagen.

Baldacci heeft een hele fijne schrijfstijl en dat is ook weer terug te vinden in Simpele Leugens. De introductie in het verhaal is erg kort waardoor je gelijk op de hoogte bent van de belangrijkste details en het verhaal gelijk van begin af aan start. Jammer is dat sommige Engelse woorden als highschool en college niet vertaald zijn naar het Nederlands. Dit voelt onnodig, aangezien met de juiste Nederlandse benaming je gewoon een Nederlandse vertaling neer kunt zetten.

Simpele Leugens is niet vanaf het begin super spannend. Het verhaal breidt zich langzaam uit waarbij de lezer meer en meer details van het verhaal tot zich kan nemen. Richting het einde wordt het spannender en volgt de actie elkaar snel op. Dan is het verhaal uiteraard niet meer neer te leggen. Lukt het de dames om het onderzoek tot een goed einde te brengen, of gaat ieder voor zich op zoek naar de schat?

Simpele Leugens is geen super spannend boek maar kent wel een spannend einde. Baldacci heeft een fijne schrijfstijl en heeft het boek op een fijne manier opgebouwd. Al met al een goed boek en ik ben benieuwd naar de mogelijke verdere verhalen van Mickey Gibson.

Recensie: Simpele leugens - David Baldacci

Simpele leugens

1  2  3  4  5

Ex-politieagent Mickey Gibson is pas sinds kort aan de slag bij ProEye. Haar werk bestaat uit het online traceren van de bezittingen van schatrijke oplichters die hun schuldeisers in de kou laten staan. Op een dag wordt ze gebeld door een zekere Arlene Robinson die zegt ook voor ProEye te werken. Ze krijgt opdracht naar de woning van de beruchte en gevluchte wapenhandelaar Rutger Novak te gaan om de inboedel te inventariseren.

Maar in plaats van pracht en praal vindt Mickey in een geheime kamer het in verregaande staat van ontbinding verkerende lichaam van een man. Het slachtoffer is niet Rutger Novak, wiens huis het ook helemaal niet blijkt te zijn, maar een zeer op zijn privacy gestelde miljonair. En wat nog veel verontrustender is: niemand bij ProEye heeft ooit van Mickeys opdrachtgever Arlene Robinson gehoord.