De laatste vijf - Jeroen van Berckum RECENSIE

Recensie: De laatste vijf - Jeroen van Berckum

Na een nucleaire ramp ziet de wereld van Abel er niet meer uit zoals die van jou en mij. Alle natuur is vergaan, op de Groene Vlakte na. Iedereen leeft in cirkels om deze vlakte heen: hoe lager je woont, hoe armer je bent. Maar het grootste verschil tussen de wereld van Abel en die van ons is de robots die als mensen naast de echte mensen leven, de humanoïdes. Als Graffin Abel de kans biedt om de Groene Vlakte te zien weet hij niet hoe snel hij ja moet zeggen, maar weet Abel wel waarmee hij heeft ingestemd?

De laatste vijf is het zinderende, tweede deel van de spannende Young Adult-serie De Schaduwkronieken van Jeroen van Berckum. Na het eerste deel kon ik niet anders dan enthousiast zijn, want wat kan deze man goed schrijven! En die belofte weet hij ook in dit tweede deel weer waar te maken. Het tweede deel staat volledig los van het eerste deel. De enige overeenkomst is de pakkende schrijfstijl en de spanning die de lezer niet meer loslaat.

Jeroen van Berckum's schrijfstijl sluit perfect aan op de doelgroep van zijn serie. De laatste vijf bestaat uit korte hoofdstukken en het verhaal heeft een hoog tempo. In korte tijd weet deze schrijver in het hoofd van de jonge lezer (tussen de 14 en 16 jaar, jongens maar ook meisjes) te kruipen met relatief korte zinnen en alleen zo nu en dan een moeilijk woord. Op zijn tijd is Jeroen van Berckum zelfs een beetje "grof", maar op zo'n manier dat het de jonge lezer juist aanspreekt. Door een young adult boek te schrijven op een volwassen toon weet De laatste vijf zelfs de (veel) oudere lezer te boeien.

De lezer zit vanaf de allereerst bladzijde in het verhaal. De laatste vijf is spannend en die spanning wordt alleen maar verder opgebouwd. Door de sprekende schrijfstijl ziet de lezer het verhaal zo voor zich. Abel is een prettig personage waar menig puber zich gemakkelijk mee kan identificeren. Dit zorgt ervoor dat het verhaal van De laatste vijf nog laagdrempeliger is om te lezen. En dat is goed nieuws, want met verhalen als deze raakt de jeugd weer overtuigd van de kracht van boeken!

Kort samengevat: De laatste vijf is het perfecte boek voor de young adult (vanaf 14 jaar) die wel van een beetje spanning houdt. Dit boek houdt de aandacht van de lezer ruim tweehonderd pagina's vast door de simpele, maar rake schrijfstijl van Jeroen van Berckum en een zinderend verhaal. Speelt Graffin een spelletje met Abel, of Jeroen van Berckum met jou? De laatste vijf is een fantastische mindfuck!

De Schaduwkronieken - De laatste vijf

1  2  3  4  5

Na de nucleaire ramp van 2956 leven mensen en humanoïdes naast elkaar in regio’s. Wanneer Abel na een mislukte inbraak met de trein vlucht, ontmoet hij de heer Graffin. Die neemt Abel mee naar een veilige plek bij de Elite op het platteland, waar hij samen met vier andere jongeren mag verblijven. Maar dan blijkt dat Graffin geen gewone jager is …