De jacht op een tongzoen - Ronald Venema RECENSIE

Recensie: De jacht op een tongzoen - Ronald Venema

De jacht op een tongzoen bevat dagboekfragmenten uit de puberteit van schrijver Ronald Venema. En zoals de ondertitel al aangeeft, Mijn onwijs eerlijke puberdagboeken, spaart Venema zichzelf en de lezer niet. Het boek begint in 1992, als Ronald 14 jaar is. Hij is zeer openhartig over alle gebeurtenissen en erotische fantasieën die horen bij een veertienjarige puber. Zo was hij fan van Nirvana en verlangde hij ernaar hetzelfde kapsel te hebben als Kurt Cobain. De tongtopdrie die hij opstelt, wisselt een paar keer in dit dagboek. Zijn grootste droom is wel om binnen onafzienbare tijd een keer te tongen met een meisje. En dan het liefst met een meisje zonder blokjesbeugel…

Ronald Venema heeft in De jacht op een tongzoen zijn dagboekfragmenten uit zijn puberteit weergegeven. Het verhaal speelt in de vroege jaren 90. Vooral voor lezers die in die jaren net zo oud waren, zal het veel herkenning oproepen. De eerste hit van 2 Unlimited, Leontine van het Rad van Fortuin en Flodder. Zo vindt Venema Leontine die de bordjes omdraait bij Rad van Fortuin een ‘lekker wijf’. En als het over Flodder gaat, gaat het vooral over de dikke tieten van Tatjana. In de serie heet zij Kees, dat is ook iets wat hij vreemd vindt. Dat een broer en zus hetzelfde heten. Iedereen die deze serie en /of de film kent, zal zich dit ook wel eens afgevraagd hebben. Venema schrijft het gewoon. De pubers van nu zal dit allemaal niet zoveel zeggen. Dus of  het boek helemaal overkomt bij lezers van een jaar of 14, is maar de vraag. Maar voor de generatie in dezelfde leeftijd als de schrijver is het boek een feest van herkenning.

Wat het boek interessant maakt, is dat het dagboekfragmenten zijn van een jongen. Over het algemeen zijn het toch vaak meiden die een dagboek bijhouden. Dat geeft De jacht op een tongzoen toch iets vermakelijks en het maakt je nieuwsgierig. De schrijfstijl is niet per se die van een veertienjarige. Grappig detail is wel, dat als Venema een woord verkeerd heeft geschreven, hij dit gewoon doorhaalt in de tekst en het woord nog een keer opnieuw schrijft. Dit geeft het boek iets speels. En zo is het ook bedoeld. Een boek zonder diepgang, maar de ongezouten waarheid van een veertienjarige puber in de jaren 90. Het verhaal leest makkelijk en snel. Het kent korte hoofdstukken, ieder fragment is een nieuw hoofdstuk. Door de goede dosis humor leest het boek vlot.

Van de dagboekfragmenten is in eerste instantie een podcast gemaakt. Onder de noemer Alles onwijs eerlijk zijn de dagboekfragmenten ‘verpodcast’. Vanuit deze afleveringen is toen het idee ontstaan voor een boek. En het blijft niet bij één boek, deel 2 is in de maak. Of dit nog iets vernieuwends kan brengen, is de vraag.

De illustraties in De jacht op een tongzoen zijn van Argibald. Ze zijn lekker flauw en passen precies bij de tekst. Argibald is het pseudoniem van de Utrechtse kunstenaar en cartoonist Willem Bentvelzen. Op zijn website wordt De jacht op een tongzoen onder de noemer kinderboeken geschaard. Maar voor veel kinderen zal dit boek niet geschikt zijn.

De jacht op een tongzoen is een vermakelijk boek. Het leest vlot en zal vooral voor de generatie die begin jaren 90 aan het puberen was, enorm herkenbaar zijn. Voor kinderen in dezelfde leeftijd als de hoofdpersoon is het boek ook prima te lezen, maar het zal niet aansluiten bij de belevingswereld van nu.

Mijn onwijs eerlijke puberdagboeken 1 - De jacht op een tongzoen

1  2  3  4  5

Ronald is 14 jaar als hij een dagboek krijgt. Hij vindt het onwijs kinderachtig, maar begint er toch in te schrijven. Bijvoorbeeld over de thuiskapster, die zijn haar te kort knipt waardoor hij nooit op Kurt Cobain zal lijken. Over de assistente in Rad van Fortuin (de favoriete tv-show van zijn moeder) die in zijn ‘tongtopdrie' belandt. Over bakkersmeisje Valerie, bij wie hij vaak een halfje wit en een halfje bruin haalt. En over nog veel meer meisjes. Op geestige wijze vertelt hij over school, familiegedoe, lichamelijke ongemakken en de liefde (lees: tongzoenen) – en dat alles onwijs eerlijk.

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens

• Escape from a game 1: Het geheim van spookeiland - Dustin Brady