Ik weet dat je liegt - Daphne Benedis-Grab RECENSIE

Recensie: Ik weet dat je liegt - Daphne Benedis-Grab

De rugzak van het populaire meisje Sasha wordt ’s ochtends heel vroeg uit haar kluisje gestolen. Er zijn vier mogelijke verdachten: Maddie, Henry, Jack en Nora. Zij waren alle vier vroeg op school en volgens de directrice dus de enige leerlingen die het gedaan kunnen hebben. De vier jongeren worden bij elkaar gezet in een klaslokaal en de directrice eist een antwoord: wie heeft de rugzak van Sasha? De vier tieners, die elkaar eigenlijk helemaal niet zo goed kennen en ook weinig gemeen hebben, leren elkaar kennen en bundelen hun krachten om er achter te komen wie de dader is.

In Ik weet dat je liegt worden er vier personages samen gebracht, die meer met elkaar gemeen hebben dan ze in eerste instantie denken. De sportieve Maddie zit in het dansteam van de school en er gaat een video rond waar ze niet trots op is en die haar coach absoluut niet onder ogen mag komen. Nora zit in de redactie van de schoolkrant. Ze is klein van stuk en ziet er schattig uit, waardoor ze als beginnend journalist niet altijd serieus genomen wordt. Jack is een creatieve jongen, die heel erg goed kan tekenen. Dit creatieve talent wordt thuis niet gewaardeerd, want daar is het alleen honkbal wat de klok slaat. En als laatste is lolbroek Henry een van de verdachten. Henry is druk en doet alles af met een lolletje, maar achter die lach gaat meer schuil.

Schrijfster Benedis-Grab heeft het verhaal opgedeeld in hoofdstukken die steeds vanuit het perspectief van één van de vier verdachte jongeren worden verteld. Ieder hoofdstuk geeft op deze manier iets meer inzicht in de gedachten en gevoelens van de hoofdpersonen. Stukje bij beetje kom je als lezer steeds iets meer te weten. Een opbouw die ervoor zorgt dat je blijft lezen, want je wilt weten hoe en of het mysterie wordt opgelost. De vier jongeren leer je in een korte tijd kennen. Er wordt ook een stukje verleden en de buitenschoolse situatie geschetst, waardoor je je als lezer beter kan inleven. De hoofdpersonen krijgen niet heel veel diepgang, maar dat wat nodig is voor dit verhaal wordt geschetst. Het verhaal speelt zich af in één dag. En Ik weet dat je liegt laat zien dat er in één dag een heleboel kan gebeuren. De vier jongeren, die in eerste instantie helemaal niets met elkaar te maken hebben, helpen elkaar bij de acceptatie van hun problematieken. Dit geeft het boek net iets meer diepgang dan alleen het oplossen van het mysterie van de gestolen rugtas. En niet alleen de vier verdachte hoofdpersonen worden uitgediept, maar ook Sacha, het meisje waar de rugtas van gestolen is, krijgt meer diepgang. Benedis-Grab maakt met Ik weet dat je liegt heel goed duidelijk dat er achter iemands handelen altijd diepere beweegredenen zitten. Een tikje belerend? Misschien… maar de doelgroep zal dit niet zo opvatten. Zij zullen zich vooral vastbijten in het oplossen van het mysterie.

Ik weet dat je liegt speelt zich af op een Amerikaanse highschool. Dit samen met het spannende element van de gestolen rugtas, zorgt ervoor dat de lezers vanaf elf jaar zich prima kunnen identificeren met dit verhaal. Het einde van het verhaal is niet echt spannend, maar de zaak wordt opgelost en het verhaal is zo een mooi afgesloten geheel.

Op de voorkant van het boek staat vermeld dat het een jeugdthriller is. Het genre detective is meer passend. Dit boek is onderdeel van de Politie niet betreden- serie, makkelijk te herkennen aan het elastiek om het boek met daarop ook de tekst ‘Politie niet betreden’. Dit jeugdboek is bedoeld voor iets jongere lezers dan normaal de jeugdthrillers bedoeld zijn. Maar de term thriller is iets te veel van het goede, het is een spannende detective geworden.

Ik weet dat je liegt is een spannend verhaal voor lezers vanaf 11 jaar. Het heeft een vlotte schrijfstijl, hoofdstukken die vanuit verschillende perspectieven geschreven zijn. Hierdoor behoudt het verhaal vaart en de drang om door te willen lezen. Het gehele verhaal is realistisch voor de doelgroep, wat zorgt voor herkenning en de drang om door te willen lezen.

Politie niet betreden - Ik weet dat je liegt

1  2  3  4  5

Er is een dure rugzak uit een kluisje op school gestolen. Volgens de directeur heeft een van de vier leerlingen die vroeg op school waren het gedaan. Maar Nora, Henry, Jack en Maddie beweren van niks te weten. En als geen van hen die dag de waarheid vertelt, zullen ze allemaal geschorst worden.
    Durven ze elkaar te vertrouwen, ook al kennen ze elkaar niet zo goed? Lukt het hen om de écht verantwoordelijke persoon op te sporen voordat de laatste schoolbel gaat?

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens