Neem nooit een beste vriend - Erna Sassen RECENSIE

Recensie: Neem nooit een beste vriend - Erna Sassen

Joshua is 17 jaar en heeft een prille vriendschap met Sergio en Dylan. Ze hebben het erg leuk samen, maar het is niet alleen maar fun. Zo heeft Dylan last van woede en verdriet door zijn stiefvader en Sergio draagt een groot geheim met zich mee. Er is in het boek ook een meisje in het spel, Lindsay. Zij is knap, maar ook ondoorgrondelijk. Vindt ze Joshua nu wel of niet leuk? En waarom kleedt ze zich eigenlijk te sexy? Allemaal kwesties waar de hoofdpersonen mee moeten zien te dealen. Maar hoe je dat precies moet doen... daar worstelen de pubers zich in dit verhaal door heen.

Net als in Zonder titel van Erna Sassen speelt Joshua ook de hoofdrol in Neem nooit een beste vriend. Joshua heeft het niet gemakkelijk. Hij is pislink op zijn beste vriend Sergio, maar tegelijkertijd heeft hij hem hard nodig. Joshua heeft zijn hoofd op hol laten brengen door Lindsay, maar hij weet niet wat hij met haar aan moet. Lindsay geeft zoveel verschillende signalen af dat Joshua heen en weer wordt geslingerd in allerlei emoties.

Erna Sassen heeft in Neem nooit een beste vriend de openheid en eerlijkheid van pubers weten neer te zetten. Ze heeft goed verwoord wat de denkwereld van jongeren in deze leeftijd is, met alle mogelijke problemen die daarbij komen kijken. Kunstig hoe Sassen de hoofdpersonen op het eerste gezicht wat oppervlakkig laat doen overkomen, maar gaandeweg het boek worden de laagjes voorzichtig afgepeld en leer je de jongeren echt goed kennen. Treffend, rauw en eerlijk geschreven, dit zal de doelgroep aanspreken. Joshua worstelt met zichzelf, met zijn vriendschappen en met zijn gevoelens voor Lindsay. En alsof dit nog niet alles is, is er ook nog corona. Een tijd die voor pubers erg lastig is.

De schrijfstijl van Sassen is scherp, ze neemt geen blad voor de mond. Sommige fragmenten zijn gewaagd, maar er zijn ook rauwe stukken die je met een brok in de keel leest. Door deze schrijfstijl word je als lezer echt onderdeel van het leven van Joshua, Sergio, Dylan en Lindsay. Erna Sassen heeft met Neem nooit een beste vriend een boek geschreven dat écht voor jongeren is. Ze zullen zich hierin herkennen, en wellicht troost uit putten. Het taalgebruik dat Sassen gebruikt is zoals de pubers ook communiceren. Dat het soms grof is, is dus ook gewoon de werkelijkheid. De zinnen zijn kort en vol uitroeptekens. De pagina's met tekst worden afgewisseld met tekeningen en schetsen, waardoor het verhaal heel erg vlot leest. De hoofdstukken zijn kort. Jongeren zullen zich herkennen in het verhaal en het taalgebruik zal ze ook zeker aanspreken. Joshua is gek op tekenen en die tekeningen en schetsen komen terug in het verhaal. Tekenen is op die leeftijd natuurlijk niet zo'n coole hobby, maar het is mooi dat Sassen de passie van Joshua heel treffend heeft weten te vangen in dit boek. De tekeningen vormen ook een mooie afwisseling in het verhaal.

Neem nooit een beste vriend behandelt de thema's school, vriendschap, emoties en vooral liefde en lust. Er is discussie over lijstjes van boeken waar jongeren uit kunnen/moeten kiezen, maar als er dan al lijstjes zijn: zet deze erop. Neem nooit een beste vriend zou iedere puber vanaf een jaar of 16 moeten lezen. Sassen spreekt de taal van de pubers!

Recensie: Neem nooit een beste vriend - Erna Sassen

Neem nooit een beste vriend

1  2  3  4  5

Prachtige eigentijdse jeugdroman over vriendschap, verliefd worden en seks.

Wat doe je als je je beste vriend niet meer kunt raadplegen? Joshua is woedend op Sergio, maar hij heeft hem ook nodig. Want hij weet zich geen raad met Lindsey – Lindsey die alle jongens gek maakt maar die moet huilen om ‘hoe ze naar haar kijken’, Lindsey die zoveel ingewikkelder in elkaar zit dan hij dacht. Wat bedoelt ze als ze een hartje-emoticon stuurt? Hoe ga je van zoenen verder naar seks? Hoe weet je wat de ander wil? En moet je per se verliefd zijn om seks te kunnen hebben? Als iemand Joshua’s vragen kan beantwoorden, is het Sergio.
    Een hilarische, ontroerende, ontwapenende jeugdroman – vlammend opgeschreven door Erna Sassen, zoals alleen zij dat kan.

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens