Een goede dochter - Diney Costeloe RECENSIE

Recensie: Een goede dochter - Diney Costeloe

Het is 1912 en het gaat de familie Oakley voor de wind. Andrew is blij met zijn baan bij een notariskantoor waardoor zijn vrouw Alice het huishouden draaiende kan houden en zich kan ontfermen over hun kinderen, die alle drie een goede toekomst te wachten staat. Hun dochter Mabel wil graag doorleren en later als secretaresse aan de slag en niets met het standaard beroep als huishoudster te maken hebben. Haar broer Edward is een veelbelovende houtwerker en staat op het punt om een stage te beginnen en hun jongere broertje Stephen gaat zorgeloos naar school. Als Edward door een foute beslissing ontslagen wordt en op de noodlottige middag naar huis wandelt, raakt hij betrokken bij een ongeluk waardoor het leven van elk gezinslid drastisch verandert.

Diney Costeloe leidt Een goede dochter in door een royale kennismaking met de familie Oakley. Hoewel voornamelijk Edward en Mabel gedetailleerd in hun doen en laten worden omschreven, krijg je toch een prima inzicht hoe het met de rest van het gezin staat. Je leert hun motivaties en gebreken kennen, waardoor er direct een huiselijke sfeer staat. Middels een goede sfeerimpressie, toereikende details en een realistische weergave van een vooroorlogs Londen kost het weinig moeite om je in de uitgebeelde tijd te wanen. Kledingstijlen, vervoersmiddelen en bijvoorbeeld werkzaamheden slepen je moeiteloos mee het verhaal in. Een goede dochter heeft hiermee de juiste snaar te pakken en weet veel empathie op te wekken voor de karakters.

Hoewel de roman veel personages kent, draait het verhaal voornamelijk om Mabel. De jongvolwassene is vastbesloten een goede toekomst voor zichzelf op te bouwen en haar wereld stort dan ook in als haar vader het noodlottige ongeluk krijgt. Hoewel haar eerste reactie redelijk rebels is en eigenlijk zelfs egoïstisch, zorgt de liefde voor haar familie dat ze opzij stapt en als dienstmeisje bij een rijk gezin gaat werken om haar familie financieel bij te kunnen staan. Ze blijft met geheven hoofd haar eigen persoontje en heeft veel steun aan haar vriend Mr. Clarke. Mabel toont dapperheid, kracht en doorzettingsvermogen op een nuchtere manier. Maar ook Edward weet met zijn karakter veel sympathie op te wekken. Je voelt met hem mee en begrijpt zijn frustraties na het ongeluk. Hij wil er dolgraag voor zijn gezin zijn, maar omdat zijn gezondheid dat lichamelijk niet toelaat, zoekt hij andere manieren. Zijn teleurstellingen worden op een fijne manier neergezet, zonder hem neerslachtig te laten worden.

Een goede dochter bevat een simpele schrijfstijl die nauwelijks moeilijkheden kent. Hierdoor zit er een flinke vaart in het verhaal, maar wel eentje die op de juiste koers gedijt. De gebeurtenissen vloeien op een fijn tempo voorbij, zodat je alle ontwikkelingen in het verhaal prima kunt volgen. De simpelheid kent echter ook een keerzijde en dat is dat de roman met regelmaat te gemakkelijk aanvoelt. Er zijn weinig uitdagingen te vinden waardoor er intensiteit mist en het beloop van het verhaal doorzichtig wordt. De vertelling sluimert voorbij zonder dat je hersens hoeven te werken. Af en toe is het heerlijk om zo'n boek te lezen, maar in dit geval is het een gemis omdat het distantie opwekt terwijl de roman verder alle ingrediënten kent die een goede binding met de vertelling kunnen vormen.

Een goede dochter is een fijne roman zonder poespas. Het is jammer dat Costeloe niet van het standaard plot afwijkt, omdat het eind hierdoor al op voorhand te voorspellen is. Iets meer uitdaging in het boek zou een echte aanwinst geweest zijn.

Recensie: Een goede dochter - Diney Costeloe

Een goede dochter

1  2  3  4  5

Londen, 1912. Iedereen gaat ervan uit dat Mabel net als haar nichtje op haar veertiende van school gaat en dienstmeisje wordt bij een rijke familie. Mabel gruwt van het idee, het is haar droom door te leren voor een kantoorbaan. Net als ze haar ouders heeft overtuigd om haar die kans te geven, slaat het noodlot toe. Mabel ziet zich gedwongen haar dromen op te geven en treedt in dienst bij de rijke familie McFarlane. Al snel wordt ze in een onmogelijke situatie gebracht, en lijkt het geluk verder weg dan ooit. Maar Mabel geeft niet op…

• Het genesisproject - Mascha Heijmans

• De weesmeisjes - Gerda van Wageningen

• Tot de dood ons scheidt - Malin Stehn