Felinia en de verdwenen kinderen - Gerard van Gemert RECENSIE

Recensie: Felinia en de verdwenen kinderen - Gerard van Gemert

Sven krijgt tijdens een zeiltocht een klap van de giek en raakt buiten bewustzijn. Met zijn boot strandt hij op het op het eiland Yukonias, waar Felinia hem vindt. Zij is op de vlucht voor de soldaten van de dictator de Snavel, die met een hard regime regeert op het eiland. Om aan de macht te blijven, laat de Snavel alle kinderen van het eiland zoeken en opsluiten. Sven en Felinia komen erachter dat ze niet voor niets zijn samengebracht en dat het hun taak is om de verdwenen kinderen van het eiland te zoeken. Naast een zoektocht naar de verdwenen kinderen, is het ook een zoektocht naar henzelf. Felinia ontdekt namelijk dat ze helemaal niet is wie ze altijd dacht te zijn.

Gerard van Gemert heeft met Felinia en de verdwenen kinderen een avontuurlijk fantasieverhaal geschreven. Dat hij boeken kan schrijven over sport, voetbal en hockey met name, wisten we al, maar ook het creëren van een fantasieverhaal heeft Van Gemert in de vingers. De nadruk ligt misschien wat meer op het aspect avontuur, maar de wereld die Van Gemert heeft geschetst is uniek en spreekt tot de verbeelding. Het eiland Yukonias klinkt Grieks en tropisch, maar is allesbehalve dat.

Hoofdpersoon Felinia is een meisje dat is gevlucht voor de soldaten van dictator de Snavel. Ze is een krachtig hoofdpersoon, niet voor één gat te vangen, maar in de basis ook gewoon een lief meisje. De wereld waar zij zich in begeeft is een heel andere wereld dan onze wereld, waar Sven vandaan komt. Van Gemert heeft die wereld aan het begin van het verhaal gelijk goed geschetst, zodat de lezer gelijk wordt meegenomen in het verhaal.

‘Heb je nog nooit van eb en vloed gehoord?’ Felinia was blij dat zij eindelijk ook iets had wat zij wel wist en Sven niet. ‘Tuurlijk wel,’ antwoordde Sven. ‘Maar de vloed komt nooit zo snel op dat het water nu al de grot binnenloopt.’ Felinia liep rond in de open ruimte. ‘Niet waar jij vandaan komt blijkbaar. Maar hier wel.’ (Blz. 16)

De schrijfstijl van Van Gemert is vlot, toegankelijk, maar beschrijvend als dat nodig is. Al gelijk vanaf de eerste bladzijde zit je in het verhaal en wil je verder lezen. Ook heeft hij de nodige humor verwerkt in het verhaal, wat ervoor zorgt dat het lekker leest.

‘Misschien hebben jullie dezelfde achternaam?’ bedacht Sven. ‘Achternaam? Wat is dat voor iets raars?’ Felinia schoot in de lach. ‘Heb jij een voornaam, een zijnaam, een tussennaam en een achternaam?’ ‘Ja,’ antwoordde Sven serieus. ‘Ik ben Sven de Brede. Sven is mijn voornaam en De Brede mijn achternaam. Mijn vader, broertjes en zusjes heten ook De Brede.’ ‘Terwijl je toch niet echt breed bent.’ Felinia pakte Sven bij zijn schouders. ‘Eerder smal. Dan zou je dus eigenlijk Sven de Smalle moeten heten.’ Ze grinnikte. (Blz. 42)

In Felinia en de verdwenen kinderen staan enkele zwart-wit illustraties, getekend door Esther Rosier. De illustraties vullen de tekst mooi aan.

Felinia en de verdwenen kinderen is een verhaal vol fantasie en avontuur. Van Gemert heeft er op een prachtige wijze twee werelden in laten samen komen. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 11 jaar, die graag op avontuur gaan. Het boek is niet moeilijk, maar zit vol rijke taal.

Dit is het eerste deel van een serie, dus er komen nog meer avonturen van Felinia.

Felinia en de verdwenen kinderen

1  2  3  4  5

Tijdens een zeiltocht raakt Sven buiten bewustzijn. Hij strandt met zijn boot op het onbekende eiland Yukonias. Daar ontmoet hij Felinia, die op de vlucht is voor de soldaten van dictator de Snavel. Om aan de macht te blijven laat de Snavel alle kinderen van het eiland zoeken en opsluiten. Sven en Felinia komen erachter dat ze samengebracht zijn om de verdwenen kinderen te zoeken. En Felinia ontdekt dat ze niet degene is wie ze al die tijd dacht te zijn …

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens

• Escape from a game 1: Het geheim van spookeiland - Dustin Brady