De Eyckenhof - Jackie van Laren RECENSIE

Recensie: De Eyckenhof - Jackie van Laren

Het boek De Eyckenhof van Jackie van Laren ziet er op het eerste oog mooi uit, een kasteel op de voorkant, terwijl de plot van het verhaal nieuwsgierig maakt: Op bungalowpark De Eyckenhof lijkt alles tegen te zitten. Na het overlijden van de oude baron is het kasteeltje bij het park in verval geraakt en gaat het inkomen van het beheerdersechtpaar zo achteruit dat ze vrezen voor hun pensioen. Hun zoon Joost kan het geluk niet vinden in zijn relatie en werk en hun kleinzoon Aloys is in stilte aan het worstelen met de liefde. Maar als architect Per Quinn Rosendahl zich het lot van het kasteeltje aantrekt begint alles te veranderen. Tegelijkertijd komt Charlie Blum op De Eyckenhof terecht als ze een zomerhuisje erft van haar oom. Ze komt erachter dat hij daar een tweede leven leidde.

De schrijfstijl is fijn, het verhaal leest prima weg. Het verhaal van De Eyckenhof is geschreven in de tegenwoordige tijd, wat even wennen is. Het is een iets andere schrijfstijl als de Eilandliefde serie van Jackie van Laren, dat wat fijner weg las. In dit nieuwe boek van Jackie van Laren zijn er meerdere verhaallijnen, die allemaal bij elkaar komen op het recreatiepark. De afwisseling van de verhaallijnen over de verschillende personages is goed, zodat het verhaal interessant is en blijft.

Het kleinschalige bungalowpark met de herkenbare problemen en haar gasten zie je zo voor je. Alle personages komt goed over. Charlie cijfert zich bijvoorbeeld weg voor haar acteursvriend Sander (wat een figuur is dat, zeg!). Als lezer wil je ze soms beiden wel iets doen. Dit is absoluut goed verwerkt door Jackie van Laren, als je zo meeleeft met personages. Per Rosendahl is een typische einzelgänger, maar hij komt los als hij op het park komt, en dat komt voornamelijk door Rosie, een van de beheerders.

Het verhaal van De Eyckenhof is een compleet en zelfstandig verhaal, en heeft niets te maken met de eerdere serie van Jackie van Laren. Maar wat erg leuk is, is dat sommige personages uit de Eilandliefde serie hun opwachting maken en dat is erg verrassend.

Al met al is De Eyckenhof van Jackie van Laren een heerlijk en ontspannend verhaal, niet ingewikkeld, met leuke personages waar je als lezer een haar/liefde verhouding mee krijgt, en met een schrijfstijl waar je even aan moet wennen. Maar zodra dat het geval is, leest het goed weg, dus een fijn en lekker leesbaar boek om eventjes de boel de boel te laten.

De Eyckenhof

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Op bungalowpark De Eyckenhof lijkt alles tegen te zitten. Na het overlijden van de oude baron is het kasteeltje bij het park in verval geraakt, gaat het inkomen van beheerdersechtpaar Henk en Rosie van Marle zo achteruit dat ze vrezen voor hun pensioen, kan hun zoon Joost het geluk niet vinden in zijn relatie en werk en is hun kleinzoon Aloys in stilte aan het worstelen met de liefde. Maar als architect Per Quinn Rosendahl zich het lot van het kasteeltje aantrekt begint alles te veranderen, zelfs voor de kosmopolitische, ongebonden Per: kan hij nog wel vertrekken?

Ook Charlie Blum komt op De Eyckenhof terecht als ze een zomerhuisje erft van haar oom, een vermaarde kunstschilder. Ze komt erachter dat hij daar een tweede leven leidde, met de grote liefde die de inspiratie was voor zijn beroemdste kunstwerk. Die ontdekking werpt ook een ander licht op Charlies eigen relatie: is haar vriend wel haar droompartner? Als ze echt gelukkig wil worden, zal ze eerlijk moeten zijn tegen zichzelf en tegen anderen.

Charlie vindt, net als Per, Joost en Aloys, op De Eyckenhof iets wat ze niet had verwacht. Een gevoel van thuishoren, van familie en misschien zelfs wel van ware liefde…

• Het genesisproject - Mascha Heijmans

• De weesmeisjes - Gerda van Wageningen