De nazaten - Saskia Noort RECENSIE

Recensie: De nazaten - Saskia Noort

Nadat haar man Michel overleed en haar minnaar Simon zelfmoord pleegde, verhuist Karen Brouwer van Bergen naar het Noord-Brabantse Hoogerheide. Aan een rustige weg ver weg van de bewoonde wereld leeft ze met haar twee dochters, Sophie en Annabelle, en zoontje Mik een teruggetrokken bestaan. Haar kinderen zijn haar alles en ze waakt over ze als een leeuwin. Als ze op een dag klemgereden wordt en haar zoontje wordt ontvoerd is ze in alle staten. De ontvoerders eisen twee miljoen euro. Wie zit er achter zijn ontvoering? Haar duistere verleden komt in rap tempo omhoog en grijpt haar bij de keel. Wie kan ze nog vertrouwen?

De nazaten is het sluitstuk van het drieluik waarmee Saskia Noort twintig jaar geleden debuteerde. De eetclub, het eerste deel, werd een besteller en Debet, dat tien jaar later verscheen, werd eveneens goed ontvangen. Over De nazaten zijn de meningen verdeeld. Zonder de eerste delen kun je dit verhaal niet goed plaatsen en het wordt het zwakste deel van drie genoemd. Dat moet genuanceerd worden, ook als je de andere delen niet hebt gelezen is het verhaal goed te volgen. Het is geschreven vanuit het perspectief van Karen, Annabelle en Sophie. In het verhaal van Karen krijg je wat informatie over het verleden waardoor je genoeg meekrijgt wat zich er destijds heeft afgespeeld.

Bij de hoofdstukken geschreven vanuit Annabelle en Sophie krijg je hints hoe zij zich gevormd hebben door een moeder die zo bovenop haar kinderen zit dat het verstikkend kan zijn. Dit heeft uiteraard invloed op hoe de zoektocht naar Mik verloopt.

Als je puur kijkt naar het verhaal zitten er wat ongeloofwaardige stukken in. Een jas, trui en auto lenen van een barista in vijf minuten, wie krijgt dat voor elkaar? Andere dingen gaan eveneens heel makkelijk waardoor het wat afgeraffeld lijkt.Het interessantste van De nazaten is dan ook de psychologische factor. De nazaten, de kinderen van de leden van De eetclub zijn mogelijk nog verknipter dan hun ouders. Criminele praktijken is ze met de paplepel ingegoten en ze zijn beschadigd door het gedrag van hun opvoeders waardoor er echte psychopaten gecreëerd zijn. Ze spelen een soort mindfuck met elkaar. Wie vertelt de waarheid? Wie is er te vertrouwen? Wat is normaal qua emotie of reactie op gebeutenissen?

De nazaten is een spannende thriller met een fijn hoog tempo. Nergens wordt het saai en je wilt door blijven lezen om er achter te komen waarom de personages zo zijn geworden, of er überhaupt iemand de waarheid spreekt en te vertrouwen is en natuurlijk wie Mik ontvoerd heeft. Dit boek is echt het sluitstuk. Het heeft een definitief eind dat mooi geschreven is

Recensie: De nazaten - Saskia Noort

De nazaten

1  2  3  4  5

Het langverwachte vervolg op De eetclub en Debet

Karen Brouwers leeft al tien jaar met haar twee dochters en haar zoontje Mik teruggetrokken op het Noord-Brabantse platteland. Toen haar man Michel overleed was er al niets meer dat haar nog bond in Bergen, aan het leven dat ze daar ooit had. En na de dood van eetclublid Simon Vogel - spil in al het duistere dat zich in het kustdorp afspeelde - en de rechtzaak die erop volgde, besloot Karen onder te duiken met het voornemen nooit meer boven te komen. Maar als ze op een ochtend samen met Mik wordt klemgereden, blijken er banden te zijn die niet zomaar verbroken kunnen worden...

• Het genesisproject - Mascha Heijmans

• De weesmeisjes - Gerda van Wageningen

• Tot de dood ons scheidt - Malin Stehn