Herman - Marc van Bree RECENSIE

Recensie: Herman - Marc van Bree

Mensen met een midlifecrisis die het roer volledig omgooien en voor een ander leven kiezen? Je hoort het wel vaker, maar wat de vrouw van Herman in de gelijknamige roman Herman van Marc van Bree al in hoofdstuk één doet, grijpt de lezer toch wel bij de keel. Het is niet zozeer het feit dat ze zegt dat ze hem gaat verlaten, als wel de manier waarop. Herman, voorgesteld als een typische goedzak die het zijn vrouw altijd naar de zin heeft proberen te maken, weet niet wat hij hoort. In de daarop volgende hoofdstukken krijgt de lezer een afwisseling tussen terugblikken naar het verleden - hoe zat het nu echt in de relatie tussen Herman en Annelies – en verslagen over het nu – hoe gaat Herman om met zijn huidige levenssituatie.

De auteur, Marc van Bree, weet zijn personages levensecht en authentiek te schetsen. Zo krijg je als lezer meteen sympathie voor het personage van Herman dat, zoals de ondertitel aangeeft, struikelend door het leven gaat. Het lijkt inderdaad niet zo gemakkelijk om met Herman samen te leven, maar veel heeft te maken met zijn (sociale) onhandigheid, die net vaak vanuit een actie om goed te doen wordt veroorzaakt. Het is niet dat Herman totaal naïef is, maar soms mist hij de daadkracht om voor zichzelf op te komen. Wanneer, in een later stadium, het welbevinden van zijn kinderen in gedrang komt, durft hij echter wel het nodige initiatief te nemen.

De thema's in Herman zijn uit het leven gegrepen: een echtscheiding, de sandwichgeneratie (waarbij Herman zich tussen de zorg voor zijn moeder en het loslaten van zijn kinderen bevindt), de conflicten wanneer de balans tussen privé en werk niet in evenwicht is. Dat maakt het verhaal heel herkenbaar en ook prettig om te lezen. Bij de verhaallijn met Katinka had ik persoonlijk nog wat meer verwacht: het leek alsof de auteur daar nog een extra thema wou toevoegen, maar uiteindelijk blijft haar personage meer op de vlakte. Door de gekozen plot en thema's is Herman geen typische feelgood, maar dit boek bezorgt je uiteindelijk wel een brede glimlach op het gezicht. De invalshoek doet enigszins denken aan Hendrik Groen, maar de verhaallijn is minder dolkomisch en sluit dichter bij het reële leven aan.

Van Bree heeft een eenvoudige maar fijne schrijfstijl. Dat maakt van Herman een vlot lezende roman die de lezer met gemak in enkele uurtjes uitheeft. Tegelijk blijft het verhaal wel nog even nazinderen.

Een aanrader voor wie houdt van een ontspannende maar ook ontroerende roman, over een vijftiger die eindelijk moet beslissen wat voor hem belangrijk is in het leven.

Recensie: Herman - Marc van Bree

Herman

Marc van Bree

5 april 2023

ISBN 9789044364873
    Uitgever The House of Books
  • Ondertitel:

Struikelend het leven door

The House of Books

1  2  3  4  5

Geestig en ontroerend relaas van een doodgewone man, wiens leven plotseling op z'n kop staat

Als zijn vrouw hem op een avond plompverloren vertelt dat ze een ander heeft, staat Hermans ingedommelde leven na 26 jaar huwelijk volledig op z'n kop. Hij blijft ontredderd achter als onwennige vader, met een weinig opwindende kantoorbaan en een moeder die langzaam de grip op de werkelijkheid verliest. Herman wordt gedwongen de regie over zijn eigen leven van Annelies over te nemen en dat gaat niet vanzelf. Lukt het hem zijn vleugels uit te slaan en te genieten van zijn verworven vrijheid?

• Het genesisproject - Mascha Heijmans

• De weesmeisjes - Gerda van Wageningen

• Tot de dood ons scheidt - Malin Stehn