De Missus - E.L. James RECENSIE

Recensie: De Missus - E.L. James

Maxim is hopeloos verliefd op Alessia. Zo verliefd zelfs, dat hij besluit haar te achtervolgen naar haar thuisland Albanië. Hier belooft Maxim aan Alessia's vader dat hij met haar gaat trouwen, puur om er zeker van te zijn dat ze veilig is. Eenmaal getrouwd verhuisd Alessia weer terug naar Londen, waar ze de rol bekleed als gravin. Op z'n zachts gezegd is ze daar niet op voorbereid. Daarbij duikt Maxim's duistere verleden op. Als klap op de vuurpijl accepteert Maxim's familie haar niet... Kan Alessia ooit worden gezien als volwaardige gravin? En lukt het Maxim dan een goede echtgenoot te worden?

De Missus is het vervolg op De Mister, van E.L. Jamers. E.L. James kennen we natuurlijk van de razendpopulare Vijftig Tinten Grijs-trilogie. In het voorgaande deel hebben we kunnen lezen hoe Maxim en Alessia verliefd op elkaar worden. Best bijzonder, want Alessia was Maxim's schoonmaakster – in dit boek wordt ze gravin. Echter, de familie van Maxim accepteert dit totaal. Al met al is De Missus een prima vermakelijk boek, maar er zitten ook veel zeer ongemakkelijke momenten tussen. Echter, als je van het vorige deel genoten hebt, is dit boek zeer aan te raden.

Dit boek gaat direct verder waar het voorgaande deel eindigde. Je krijgt in de eerste paar hoofdstukken nog wel te lezen wat er ook alweer in het voorgaande deel gebeurde, wat erg fijn was. Zo kan De Missus ook gelezen worden als je het voorgaande deel niet gelezen hebt! Uiteraard is het wel leuker om ook het voorgaande deel gelezen te hebben. Het leukst is waarschijnlijk nog wel om de twee delen direct na elkaar te lezen, omdat ze direct in elkaar overvloeien. Na het lezen van deze twee boeken, zal je je misschien wel afvragen waarom er twee boeken zijn uitgekomen. Het verhaal had namelijk makkelijk in één boek gepast. Dat komt omdat er (onnodig) veel erotische scènes in zitten. Doordat het er zo veel zijn, worden ze na een tijdje een beetje saai.

Daarbij waren de hoofdpersonages ook vaak irritant, zeker Maxim. Om een voorbeeld te geven: Maxim verwachtte van Alessia dat ze alles aan hem vertelde over haar verleden, terwijl hij onwijs veel dingen voor haar achterhoudt. Beetje hypocriet, niet? Ondertussen durfde Alessia zich niet altijd uit te spreken, wat erg jammer was. Zo krijg je als lezer niet het gevoel dat je echt aan het lezen bent over een sterke vrouw. Er zijn verschillende momenten waarop je als lezer denkt: Alessia, je bent te goed voor hem! En dat wordt vervelend. De kans is dus groot dat je je als lezer gaat ergeren aan beide hoofdpersonages, en dat is niet wat je wilt. Echter, dit gedrag kwam ook al terug in het eerste deel. Dus stoorde jij je er niet aan in het eerste deel, De Mister, dan zal dat ook niet zijn in dit deel.

Het verhaal zelf is ook niet echt top. Het boek is aardig dik, maar er vinden niet zo heel veel gebeurtenissen en/of ontwikkelingen plaats. Het lijkt wel alsof deze pagina's zijn gevuld met erotische scènes, terwijl het beter was geweest als er meer aandacht uit zou gaan naar het plot. En dat terwijl dit boek echt wel een leuke setting heeft, van platte land in Albanië tot aan de society in Londen. De schrijfstijl van E.L. James was trouwens prima: een vlotte schrijfstjil, waardoor je het boek binnen de kortste keren uit hebt.

Dus, als je genoten hebt van De Mister kan De Missus zeker aangeraden worden. Als je het voorgaande nog niet gelezen hebt, kan het boek tegenvallen door irritante karakters en simpele verhaallijnen.

Recensie: De Missus - E.L. James

De Missus

1  2  3  4  5

Maxim Trevelyan, graaf van Trevethick tegen wil en dank, heeft de liefde van zijn leven tot in de wildernis van Albanië achtervolgd. Hij heeft voor haar gevochten en haar voor zich gewonnen, maar met het mes op de keel moet hij nu ook met haar trouwen. Kan deze voormalige casanova ooit een goede echtgenoot worden? Of zullen Maxims beruchte reputatie en de schandalige geheimen van zijn aristocratische familie zijn nieuwgevonden geluk kapotmaken? Alessia Demachi trotseerde kidnappers, was smokkelaars te slim af en veroverde het hart van de man van haar dromen, maar kan ze dit huwelijk ook doen slagen? Geconfronteerd met Maxims lugubere verleden, zijn onaangename familie en het gefluister van de Londense elite wordt Alessia’s positie steeds onzekerder. Zal ze ooit echt Maxims gravin worden of zal ze voor eeuwig gezien worden als zijn schoonmaakster?
    Van de majestueuze bergen van Albanië, door het idyllische Engelse platteland, tot de schimmige glamour van modern Londen is De Missus een betoverende reis van liefde, verlangen, acceptatie en verlossing.

• Over mijn lijk - Jeffrey Archer

• De beterweter – Marc-Uwe Kling

• Op zoek naar Beer - Hannah Gold