Tussen de tombes - James Ponti RECENSIE

Recensie: Tussen de tombes - James Ponti

Londen wordt geteisterd door een reeks cyberaanvallen op belangrijke locaties. Zo op het eerste gezicht is het verband tussen de locaties ver te zoeken. Maar als de Wereldspionnen zich over deze missie buigen, blijkt er toch een logica in te zitten. Met name Kat, die houdt van logica en orde, is goed in het doorgronden van de patronen. Zij doorziet dat er nog een diepere laag onder dit mysterie van de cyberaanvallen zit. Terwijl de Wereldspionnen Brooklyn, Parijs, Rio en Sydney met de ontcijfering van het mysterie in Egypte uitkomen, realiseert Kat dat er nog iets heel anders speelt.

Tussen de tombes is het vierde deel in de spannende detectiveserie over de Wereldspionnen. Schrijver James Ponti neemt je weer mee op reis en ontdekking. In een schrijfstijl die lekker vlot is en vanaf de eerste letter boeit, neemt hij je mee op missie. Egypte en de Oudheid spelen een grote rol, wat het verhaal ook leerzaam maakt, maar niet op een belerende toon. James Ponti weet ook in dit deel weer spanning, humor en serieuze onderwerpen met elkaar af te wisselen. Een goede mix van ingrediënten waardoor je blijft lezen.

Ponti licht beetje bij beetje een tipje van de sluier op. Daardoor bouwt hij de spanning enorm op. Dit zorgt er voor dat je het boek maar moeilijk weg kan leggen. Soms doorzie je als lezer al eerder iets dan de hoofdpersonen weten. En dat is echt om gek van te worden, je wilt alleen maar door, door, door met lezen.

‘Ik geloof er niets van. Ik vertrouw haar niet en ik vertrouw hem niet. Misschien bespioneert hij ons vanuit ons midden. Ik ben bang dat Moeder zo blij is dat hij terug is dat hij het niet zal zien.’

‘Ik denk niet dat dat zo is,’ zei Parijs. ‘Ik denk dat hij oké is.’

‘Ik hoop dat je gelijk hebt,’ zei Sydney. ‘Want als dat niet zo is, zou het rampzalig kunnen zijn.’

Zonder dat ze het wisten was Robert vlak na Parijs opgestaan. Hij was de trap afgelopen om zich bij hen te voegen, maar toen was  hij blijven staan omdat hij zijn naam hoorde en nu luisterde hij de rest van het gesprek af. Zijn gezicht straalde evenveel boosheid als verdriet uit.

De Wereldspionnen is een club van vijf tieners die zijn samengebracht vanuit de hele wereld om aan geheime missies te werken. Ze zijn dus spionnen, en dit doen ze onder leiding van Moeder. Dit is een man, wat soms verwarrend leest, maar vanwege zijn rol in de groep wordt hij Moeder genoemd. Dit gegeven vormt al vier delen de basis van een goede serie kinderboeken over de Wereldspionnen. Tussen de tombes heeft, zonder al te veel te verklappen, een verschrikkelijke plottwist. Het enige goede nieuws hieraan is, dat er nu zeker een deel 5 moet komen.

Tussen de tombes is wederom een superspannende detective. James Ponti houdt je in z’n greep van de eerste tot de laatste letter. Het boek heeft alles: spanning, avontuur, humor en het stipt serieuze onderwerpen aan. Met het gegeven dat James Ponti scenario’s schrijft voor Nickelodeon en Disney, kan je eigenlijk alleen maar stiekem hopen dat de boeken als (teken)film uitkomen. Maar dan natuurlijk wel altijd eerst het boek lezen, want die krijgt namelijk 5 hartjes.

Wereldspionnen 4 - Tussen de tombes

1  2  3  4  5

Kat houdt van logica en orde, heeft een favoriet nummer van acht cijfers en kan een patroon van mijlenver herkennen. Dus wanneer een reeks cyberaanvallen belangrijke locaties in Londen treft, maakt Kats vermogen om logica te vinden in chaos haar de perfecte missieleider.

Maar terwijl Brooklyn, Sydney, Parijs en Rio de ontcijferde berichten naar Egypte en de oude dodenstad van Caïro volgen, realiseert Kat zich dat er nog een andere laag onder dit mysterie zit...

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs