Naar Ijzland - Karen Curé RECENSIE

Recensie: Naar Ijzland - Karen Curé

Zaza en Mirko, vijftien en zestien jaar oud wonen in een zwaar vervuild België. Door de klimaatverandering hebben ze elke dag te maken met hevig noodweer en lopen straten en huizen onder. De Belgische regering verbied de mensen om te vluchten naar een ander land maar Mirko besluit het risico te nemen en vlucht naar IJsland. Kort daarna besluit de vader van Zaza dat ook zij naar IJsland gaan. Alledrie hopen ze op een betere toekomst, schonere lucht en een fijn leven elders. Is het daar beter dan in België? Zullen ze aarden in een vreemd land? Of is de heimwee sterker en zullen ze terugkeren?

Naar IJzland is een young adult boek met een thema van nu. Klimaatverandering zorgt vandaag de dag al voor extreme weersomstandigheden zoals uitzonderlijke hitte en stormen met hevige buien met alle gevolgen van dien zoals overstromingen, modderstromen en oogsten die mislukken. In IJzland is dit extra aangedikt. België is onleefbaar. Je kunt niet meer over straat vanwege de vervuilde lucht, Zaza heeft continue last van haar astma en elke dag moeten Zaza en Mirko vanuit school vluchten naar de sporthal totdat het noodweer geweken is. Daarna is het weer dweilen en opruimen. Hoe Zaza en Mirko dit beleven lees je in twee delen. Het eerste deel van het boek is het verhaal van Zaza. Ze vertelt over de overtocht en haar wil om zo snel mogelijk de taal te leren. Dit doet ze door middel van boeken over IJslandse sagen en het woordenboek dat ze van haar lerares krijgt, daarnaast gaat ze naar school en sluit vriendschap met een IJslandse jongen waardoor ze al snel integreert.

Het tweede deel vertelt het verhaal van Mirko. Hij heeft moeite met de taal en doet er niet echt moeite voor. Hij wil liever werken om geld te verdienen om de winter door te komen.Halverwege het boek komen, als een wonder, de twee weer samen en in het derde en laatste stuk wordt het vervolg verteld vanuit wisselende perspectieven.Het boek leest vlot en er wordt veel ingegaan over de erbarmelijke omstandigheden waarin de asielzoekers, inclusief Mirko, Zaza en haar vader leven en werken. De start in een nieuw land is moeilijk. Er heerst een taalbarrière, je kent de gebruiken nog niet, weet niet waar je moet zijn om alles te regelen. Je bent compleet overgeleverd aan de mensen van de instanties. Je moet maar net de juiste treffen. Het ligt tevens aan je karakter en instelling. Zaza doet haar best voor de taal waardoor het allemaal wat makkelijker gaat. Bij Mirko gaat het een stuk moeizamer. Heel goed dat Karen Curé deze tegenstelling laat zien. De tieners die dit boek gaan lezen krijgen hopelijk meer begrip voor mensen die vanuit hun land van herkomst gevlucht zijn. Stel je open, oordeel niet te snel en probeer te helpen. Geef ze een thuis.

Naar IJzland is een boek met een maatschappelijk thema. Iets dat zeker in de klas besproken moet worden. Dit boek kan daar aan bijdragen. Laat de leerlingen of je eigen kinderen het boek lezen en stel na afloop vragen zoals wat zou jij doen als je in de schoenen van Zaza en Mirko zou staan? Vluchten naar een ander land en hopen dat je daar een betere toekomst zult krijgen? Snel integreren en de taal en gebruiken leren of je afzijdig houden van de plaatselijke bevolking en alleen communiceren met de mensen die je eigen taal spreken? Wat te doen aan klimaatverandering en vervuiling? Kortom een boek dat een belangrijke discussie op gang zal brengen.

Recensie: Naar Ijzland - Karen Curé

Naar Ijzland

1  2  3  4  5

Zaza en Mirko groeien op in een vervuild België dat voortdurend wordt geteisterd door stormen en overstromingen. Ondanks het uitreisverbod vluchten beide jongeren naar IJsland. Op hun eigen manier leren ze omgaan met de vreemde cultuur en het harde leven. Zaza verdiept zich in de IJslandse sagen, terwijl Mirko zo snel mogelijk geld probeert te verdienen. Volstaat dat om zich thuis te voelen en hun heimwee naar hun oude thuis te vergeten?

• Het genesisproject - Mascha Heijmans

• De weesmeisjes - Gerda van Wageningen

• Tot de dood ons scheidt - Malin Stehn