Wat wist ik van liefde? - Ingrid Vandekerckhove RECENSIE

Recensie: Wat wist ik van liefde? - Ingrid Vandekerckhove

Wat wist ik van liefde? is een titel die op het eerste oog direct nieuwsgierigheid wekt.  Dit 137 pagina's tellende boek van Ingrid Vanderkerckhove gaat over de jonge Lou, die het altijd, voor iedereen goed wil doen, waarbij ze de neiging heeft om zichzelf uit het oog te verliezen. Wanneer Lou met haar 'vriendin' naar een feestje gaat, wordt een heel proces in gang gezet dat enige vorm van lijn moet geven aan de rest van het verhaal.

Na een langzaam, vrij wazig begin, waarin gerefereerd wordt naar middelengebruik en de verkrachting van Lou's vriendin in het bos, volgt een verhaal waarin we kennis maken met Lou. Ze lijkt een in zichzelf gekeerde jong meisje dat vooral bezig is met het geluk van anderen. Hierbij zet ze zichzelf letterlijk in 'haar schaduwplekje', bijvoorbeeld wanneer ze kijkt naar haar crush, maar ook wanneer anderen issues hebben. We krijgen vooral inzicht in de innerlijke wereld van Lou. Daarbij brengt Vanderkerckhove ook lastige onderwerpen als eetstoornissen, verliefdheid en vriendschappen onder de aandacht.

De schrijfstijl is beeldend en er is een hoop aandacht voor de setting van de scènes, zoals bijvoorbeeld kleding, omgeving en dergelijke. In het boek zijn bij sommige passages foto's toegevoegd, waardoor de lezer zicht krijgt op het beeld dat Vanderkerckhove wil neerzetten. Deze diepgang mist echter voor een groot deel in de personages. Zelfs bij Lou, de hoofdpersoon en degene over wie we het meeste te weten komen, lijkt alles vrij oppervlakkig te blijven.

Wanneer Lou met haar ouders en haar oudere zus de Normandische badplaats Trouville-sur-Mer bezoekt, overkomt Lou iets ongelofelijks. In het hotel wordt ze in een oude foto gezogen en plotseling is ze verwikkeld in intriges en romances van het Frankrijk van de negentiende eeuw. Na haar eerste uitstapje in het schilderij, keert Lou meermaals terug. Dat heeft alles te maken met haar ontmoeting met Otto. Helaas voor Lou, leeft zij echter in het heden en dus kan haar romance met Otto niet voortbestaan. Terug thuis (en dus weg van Otto en het schilderij) lijkt Lou een aantal belangrijke lessen te hebben geleerd. Zo neemt ze zich voor niet meer over te geven nadat ze iets heeft gegeten en om een baantje te zoeken, zodat ze terug kan naar Trouville-sur-Mer.

Waar en hoe deze omslag in Lou precies plaatsvindt in het boek, blijft door het gebrek aan echte diepgang helaas erg vaag. Is het haar liefde voor Otto of een soort hervonden zelfwaarde of zelfacceptatie? Gezien het boek staat aangeschreven als een coming of age, moet de lezer er vanuit gaan dat het proces dat Lou doormaakt te maken heeft met een stukje volwassen worden. Het enige waaruit een volwassener houding aan het einde van het boek blijkt, is dat Lou niet meer van alles weg loopt en zij bijvoorbeeld haar vriendin opzoekt om te gaan praten over de gebeurtenis in het bos. Daarnaast laat Vanderkerckhove de lezer toch eigenlijk een beetje aan het lot over. De nieuwsgierigheid van de lezer, die wordt opgeworpen door de titel Wat wist ik van liefde? blijft helaas dan ook onbevredigd.

Wat wist ik van liefde?

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Lou wil altijd goeddoen, voor iedereen. Maar daarbij verliest ze zichzelf uit het oog. Als ze niet alleen een eetstoornis ontwikkelt, maar haar vriendin ook nog ziet kussen met de jongen op wie zij stiekem verliefd is, is het voor haar genoeg geweest. Ze wil weg. En dat gebeurt ook. Als ze met haar ouders en haar zus Vivi in de Normandische badplaats Trouville-sur-Mer is, kijkt Lou in het hotel naar een oude foto en wordt ze terug in de tijd gezogen. Plots zit Lou in het Frankrijk van de negentiende eeuw, te midden van intriges en romantiek. Ze leert er Otto kennen …

• De thuishaven aan de Westerschelde - Marja Visscher

• De Sneeuwkoningin - Bette Westera & Aida de Jong

• De wake-up call - Beth O'Leary