Tuinen van Heligan: Een nieuw begin - Inez Corbi RECENSIE

Recensie: Tuinen van Heligan: Een nieuw begin - Inez Corbi

Als Lexi vanwege een gewelddadige ex gedwongen wordt om Londen te verlaten komt ze uit in Cornwall bij de tuinen van Heligan. Ze begint er als vrijwilliger maar krijgt al snel een vaste aanstelling om een belangrijke tentoonstelling te plannen en organiseren. Haar opdrachtgever Theodora geeft haar een extra taak: iets origineels te weten te komen over de geschiedenis van de bewoners van Heligan. Iets dat niemand tot nu toe wist en een publiekstrekker zou kunnen worden. Vol overgave stort Lexi zich op haar werk en al snel voelt Henry Tremayne als een beste vriend voor haar. Lukt het haar om het verhaal over Henry, diens nichtjes Damaris en Allie en de schipbreukeling Julian Harrington te ontrafelen?

Voor Tuinen van Heligan heeft Inez Corbi uitgebreid onderzoek gedaan. Hoewel een deel van het verhaal fictie is zijn er veel elementen die waargebeurd zijn. In het dankwoord beschrijft ze welke dit zijn. Het is zeker aan te raden om voordat je het boek leest foto's en filmpjes van de tuinen van Heligan te bekijken. Zo krijg je een nog beter beeld van de omvang van tuin, de diversiteit van de beplanting en kun je het verschil zien tussen de verschillende thema tuinen en hoe deze in elkaar overlopen. Door het grondige veldwerk van Corbi weet ze het zo te beschrijven dat het lijkt alsof je er echt rondloopt samen met de personages. Henry Tremayne sluit je direct in je hart, het schijnt dat hij in het echt ook zo was wat extra sympathie voor hem opbrengt. Wat een lieve man! De kleine Allie, zo dapper ondanks haar handicap en de romance tussen Julian Harrington en Damaris is er een volgens het boekje 'feelgood-roman'. Het is de start van een nieuw begin. Een nieuw begin van een leven samen tussen Julian en Damaris? Of is er iets dat hun liefde in de weg staat?

Een nieuw begin is het zeker voor Lexi. Je leeft echt mee met haar zoektocht naar iets spectaculairs dat eind 1700 op het landgoed gebeurd is. Zal het haar lukken om de geschiedenis te ontrafelen en een mooie tentoonstelling neer te zetten? Blijft ze na haar termijn op de tuinen werken? En haar ex welke rol speelt hij? Allemaal vragen waar we op moeten wachten want Een nieuw begin heeft een open einde en er is al aangekondigd dat er nog twee delen volgen.

Tuinen van Heligan van Inez Corbi is een fijne feelgood roman voor liefhebbers van Corina Bomann en Anne Jacobs. In de boeken van deze schrijfsters wordt ook heden en verleden afgewisseld en er ontstaat altijd een bijzondere connectie tussen de plaats, het landgoed en de personages. Corbi heeft voor haar roman een typisch Engels thema gekozen, dat van de Engelse landschapstuin. Origineel en tevens de moeite waard, ook als je niet van tuinen en tuinieren houd.

Tuinen van Heligan 1 - De tuinen van Heligan - Een nieuw begin

1  2  3  4  5

Drie vrouwen gescheiden door de eeuwen. Een schipbreukeling die alles heeft verloren. Een prachtige tuin die hen met elkaar verbindt.

De in Londen geboren Lexi begint vol enthousiasme aan haar nieuwe baan: het plannen van het grote jubileumfeest van de ‘Verloren Tuinen’ van Heligan, aan de zuidkust van Cornwall. Tijdens haar onderzoek naar de geschiedenis van de tuinen ontdekt ze het verhaal van de weeskinderen Damaris en Allie, die in 1781 opgroeiden op het landgoed van hun neef Henry Tremayne. Hij droomt ervan een grote tuin aan te leggen - een droom die hij deelt met Damaris, die verstand heeft van planten. Henry's vrouw is niet gerust op de nauwe band tussen de twee, hoewel Damaris allang verliefd is geworden op iemand anders - de mysterieuze jachtopziener Julian. Maar de demonen uit zijn verleden dreigen hun geluk in gevaar te brengen...

• Het ongelukskind - Beatrice Salvioni

• Wat eten we vanavond - Mama Baas

• Gelukkige dagen - Renée van Marissing