Vanillegeluk - Manuela Inusa RECENSIE

Recensie: Vanillegeluk – Manuela Inusa

Cecilia heeft het bedrijf van haar ouders overgenomen. Ze verbouwt Vanillestokjes en maakt allerlei lekkere producten van vanille. In Napa Valley in Californië stikt het van de wijnboerderijen, waardoor ze weinig last heeft van concurrentie. Helaas gaat het in de liefde wat minder soepel. Ze is alweer een poosje single nadat ze ontdekt had dat haar ex-vriend er nog een paar vriendinnen op na hield. Als ze uitgenodigd wordt voor een seminar in een luxueus hotel, blijkt dat ze de hoteleigenaar wel erg aantrekkelijk vindt.

Vanillegeluk is het eerste deel van de kustdromen serie, geschreven door Manuela Inusa. Manuela Inusa is een Duitse schrijfster die voornamelijk bekend is van haar Valerie Lane serie. Deze bestond uit 6 boeken waarin elke keer weer een ander soort winkel centraal staat. In Vanillegeluk staat geen winkel centraal, maar wel een specerijenbedrijf, waardoor het raakvlakken heeft met de vorige boeken.

Het verhaal heeft een slow start omdat het uitgebreid uitleg geeft hoe de start van het bedrijf is ontstaan. Deze proloog geeft de lezer een duidelijk beeld van de omgeving en de familie van Cecilia, maar remt het verhaal ook af. De vader van Cecilia wordt zowel vader, Dad als Joseph Jones genoemd. Dit levert wat verwarring op, maar later blijkt dat er wel met reden gekozen wordt voor de verschillende titels.

Cecilia heeft een allerbeste vriendin, Julia, die ook veelvuldig in het verhaal naar voren komt. Het is erg leuk om te lezen wat voor warme vriendschap die twee hebben. Af en toe leek het verhaal meer om Julia te gaan, dan om Cecilia, maar dat laat je niet afleiden van het grote verhaal.

Naast deze vriendschap heeft het bedrijf een grote impact. Het is leuk om te zien wat voor verrassend element Manuela Inusa er in gestopt heeft om dit onder de aandacht te brengen. De seminar is erg origineel en leuk bedacht.

Vanillegeluk is een leuke feelgood roman die makkelijk leest en je meerdere geluksmomentjes laat beleven. De karakters zijn leuke, vlotte, humoristische meiden die op zoek zijn naar een leuke vriend. Ze hebben allebei genoeg meegemaakt, waardoor je het gunt dat ze een betrouwbare man tegenkomen. De gunfactor is hoog en het wachten is alleen nog op cupido die raak schiet. Ondanks dat het wat voor de hand ligt dat ze allebei verliefd worden tijdens de seminar, zorgt Manuela Inusa voor voldoende verrassingen en heeft ze een grappig einde neergezet.

Recensie: Vanillegeluk – Manuela Inusa

Kustdromen 1 - Vanillegeluk

1  2  3  4  5

Zes mooie, oude boerderijtjes in het zonnige Californië. Zes ­moedige en vastbesloten jonge vrouwen. Zes vriendinnen die alles op alles zetten om het familiebedrijf voort te zetten en op hun pad niet alleen problemen, maar ook nieuwe vriendschappen vinden… en met een beetje geluk ook de liefde.

Cecilia runt vol overgave haar vanilleboerderij in Napa Valley in ­Californië. Ze handelt niet alleen in de specerij, maar maakt er ook ­heerlijke producten van. Helaas houdt ze daardoor weinig tijd over voor haar beste vriendin Julia, laat staan voor een liefdesleven.

Een televisiereportage over Cecilia’s plantage en haar bijzondere vanillecreaties wekt de interesse van Richard Banks, de eigenaar van een ­luxueus hotel. Hij nodigt haar uit om in zijn hotel een kruidenseminar te geven. Cecilia is enthousiast, omdat het resort aan het besneeuwde Lake Tahoe ligt – de perfecte gelegenheid om een echte winter te ­ervaren! Maar Richard heeft nóg een reden om Cecilia uit te nodigen...

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens

• Escape from a game 1: Het geheim van spookeiland - Dustin Brady