Glitch Game #1 - Evy Danckers RECENSIE

Recensie: Glitch Game #1 - Evy Danckers

Gamen is Nell haar hobby. Sinds haar tweelingbroer is overleden reageert ze zich helemaal af in de gamewereld. Het liefst zo gewelddadig mogelijk. Af en toe vindt ze het zelf een beetje overdreven, maar ze krijgt veel views op de vlogs die ze hierover maakt, dus ze gaat ermee door. Aan de andere kant van de wereld woont Yukio, hij bevindt zich ook graag in de gamewereld, maar het liefst samen met zijn clan. Nell en Yukio krijgen allebei een melding tijdens het gamen dat ze zijn geselecteerd voor de Glitch Game. Een ultieme strijd tussen de allerbeste gamers. Wanneer ze hier een speciale gamestoel voor krijgen en daardoor helemaal opgeslokt worden in de game, wordt het ineens levensecht.

Glitch game #1 is het eerste deel van een nieuwe reeks over gamen, geschreven door Evy Danckers. Als je van gruwelen houdt wordt het meteen duidelijk waarom Nell en Yukio zo verslaafd zijn aan deze game. Evy Danckers beschrijft de game als levensecht. Wanneer iemand wordt gewurgd, zie je de oogbollen uit de oogkassen puilen, je ziet het hoofd rood worden, waardoor je het gevoel krijgt dat het echt gebeurt. De spelers smullen hiervan. Tot ze daadwerkelijk in de Glitch Game #1 zitten en het gevoel hebben dat niet hun karakters, maar zijzelf dit spel aan het spelen zijn.

Wat schrikbarend is, is hoe de game om gruwelijkheden vraagt, zelfs als het om de spelers zelf gaat. De spelers moeten elkaar vermoorden en net voor de dodelijke klap gegeven wordt, verandert het karakter in de speler zelf. Doelbewust moeten de spelers dus mensen vermoorden in plaats van karakters. Ze krijgen zelfs extra punten voor een gruwelijke moord of verkrachting. Wanneer je geen geweld in je hebt, zullen deze onderdelen vooral walging bij je oproepen. Het is knap hoe heftig Evy Danckers deze emotie bij je naar boven roept. Haar schrijfstijl zorgt ervoor dat je twee keer nadenkt voordat je je eventueel ooit gaat overgeven aan een game.

Het is een Young Adult boek en in dit geval ook zeker niet voor jongere lezers. Het boek is verder niet te dik en de tekeningen nodigen ook zeker uit tot oppakken. Ook de toevoeging van zwarte bladzijden en een grijze achtergrond versterkt het angstaanjagende gevoel wat Evy Danckers wil creëren.

Glitch Game #1 heeft een verontrustend open einde. Wanneer je nog niet afgeschrikt bent door alles wat heeft plaatsgevonden, zul je door dit open einde zeker het tweede deel willen lezen.

Recensie: Glitch Game #1 - Evy Danckers

Glitch Game 1 - Glitch Game #1

1  2  3  4  5

Ondanks haar 100.000 volgers is Nell eenzaam sinds haar tweelingbroer is gestorven. Gelukkig zijn er games waarin ze haar frustraties kan uiten. Ze is dan ook blij wanneer ze, net als Yukio aan de andere kant van de wereld, wordt geselecteerd om mee te doen aan de Glitch Game. Tot de deelnemers een gamestoel krijgen opgestuurd die hen opslorpt. Dan begint het spel pas echt.

• Murtagh - Christoper Paolini

• Sleutel tot de wijsheid - Nora Roberts

• Recensie: De Smurfen 2: De Gevangene van de Groene steen I 4 hartjes