De wens van Ice Cream Boy - Lorena Veldhuijzen RECENSIE

Recensie: De wens van Ice Cream Boy - Lorena Veldhuijzen

Wat als je een wonder kunt kopen in een winkel die ineens in jouw stad is geopend? Dit overkomt Michiel, hij komt in de winkel 'voor al uw alledaagse wonderen' en koopt een zaadje met een wonder. Wanneer hij dit wil planten komt hij een oudere dame Frieda tegen en samen gaan ze een ijsje eten bij Gelato, de ijswinkel. Vanaf hier start een wonderlijk verhaal dat door heel Europa reist. Is het een onschuldige reis of wordt er te veel van Michiel verwacht dat hij niet kan zijn?

In De wens van Ice Cream Boy geschreven door Lorena Veldhuijzen volgen we Michiel die een wens in de vorm van een zaadje koopt bij meester Magnificent, een man met een winkeltje dat zomaar is opgedoken en wensen verkoopt. Het interessante is niet dat er wensen te koop zijn bij meester Magnificent, maar wat gebeurt er wanneer je een wens hebt gekocht en deze wilt laten groeien, het is immers een zaadje. Michiel komt op zijn pad een aantal mensen tegen, onder andere Frieda, een oma met wie hij een ijsje gaat eten. Ze winnen een prijs waardoor zij samen op roadtrip door Europa gaan, mits zij bij alle Gelato winkels een ijsje gaan eten en dit posten online.

Dat klinkt natuurlijk als een fantastische reis, maar Michiel gaat op pad met alleen maar vreemde mensen en wordt gedoopt tot een ander persoon, Ice Cream Boy. Wat je heel mooi leest in dit boek is wat populariteit met een tiener kan doen. Je leest de mooie kanten zoals: de plekken die Michiel en Frieda bezoeken zijn voor menig tiener niet weggelegd. Maar je leest ook de nadelen die populariteit en bekendheid met zich meebrengen zoals het nergens even privacy hebben of er wordt voor je gesproken door een manager of pers. Je eigen mening hebben is niet meer belangrijk als je zo bekend bent als Ice Cream Boy.

Een mooi stuk wat je in het boek zult lezen is dat langzaamaan het personage Michiel verandert in Ice Cream Boy. Veel tieners zullen zich herkennen in het feit dat ze zich misschien voor klasgenoten of vrienden anders voor willen doen dan dat ze in werkelijkheid zijn.

Het mooie van Frieda is, is dat zij heel veel weet over de plekken waar ze naartoe gaan en de bekende mensen die hier hebben gewoond. Op deze manier leer je iets van kunst, literatuur en cultuur. Dit zorgt voor verwijzingen naar werken van bijvoorbeeld Hans Christian Andersen en het verhaal van het lelijke eendje. Wat heel knap van Lorena Veldhuijzen is gedaan is dat je de overeenkomsten tussen het lelijke eendje en Michiel gaat zien wanneer je het verhaal hebt gelezen. Dit zorgt voor een diepere laag van het personage Michiel.

De wens van Ice Cream Boy is een leuk geschreven verhaal voor tieners die de wereld aan het ontdekken zijn en zichzelf daarin willen plaatsen. Een mooie les uit het boek is dat je niet altijd kan zijn wie anderen willen dat je bent. En het geloven in jezelf is een belangrijke boodschap die Lorena Veldhuijzen je wilt meegeven wanneer je dit boek leest.

De wens van Ice Cream Boy

1  2  3  4  5

Voor al uw alledaagse wonderen, staat er op de winkel. Michiel stapt naar binnen en koopt er een zaadje met een wens in. Maar net als hij het plant, verschijnt de oude dame Frieda. Ze neemt hem mee naar ijssalon Gelato, waar hij een reis wint: 21 dagen door 21 landen langs 21 Gelatosalons. Hij moet alleen zijn Gelatopetje dragen en elke dag een selfie posten. En dan gaat hij ook nog wereldwijd viral. Maar zijn wens … Een bruisend boek over trouw zijn aan wie je bent, online en offline. Want alleen dan kunnen al je dromen werkelijkheid worden.

• Het genesisproject - Mascha Heijmans

• De weesmeisjes - Gerda van Wageningen

• Tot de dood ons scheidt - Malin Stehn