De Rachel affaire – Caroline O’Donoghue RECENSIE

Recensie: De Rachel affaire – Caroline O’Donoghue

Rachel ontmoet James in de boekenwinkel waar ze allebei werken. Er ontstaat een mooie vriendschap en uiteindelijk besluiten ze samen te gaan wonen. Rachel heeft op dat moment een crush op haar docent, dr. Fred Byrne, die al enige tijd getrouwd is. Fred heeft een boek geschreven en polst bij Rachel hoeveel afnames de boekenwinkel gedaan heeft. Dit blijkt nauwelijks te zijn en Rachel besluit om een boekpresentatie te organiseren, zodat ze hem kan verleiden. Echter loopt het anders dan Rachel ooit verwacht had.

Na twee romans en een fantasy-trilogie voor tieners schreef Caroline O’Donoghue haar derde roman De Rachel affaire. Voordat het boek in de winkels lag, waren de tv-rechten al verkocht. Caroline O’Donoghue is naast auteur ook presentator en heeft een populaire podcast gemaakt. Hierin bespreekt ze de cultuur die we vaak wegzetten als ‘guilty pleasure’. Het boek De Rachel affaire is gebaseerd op haar eigen jeugd waarin ze samenwoonde met haar beste vriend.

De Rachel affaire is een humoristisch verhaal over twee jeugdvrienden die besluiten samen te wonen. Ze kunnen nauwelijks rond komen en Rachel heeft ondanks een universitaire opleiding journalistiek geen zicht op een nieuwe baan. De zoektocht hiernaartoe is één van de onderwerpen in het boek. Daarnaast speelt de verliefdheid voor haar docent een grote rol. Ze wil alles doen om in een goed blaadje te komen bij hem en besluit daarom een boekpresentatie te organiseren. Daar ontmoet ze voor het eerst de vrouw van Fred.

Het verhaal begint in het heden en blikt terug naar het verleden. Er komen verscheidene geheimen aan het licht. Je moet je aandacht er wel goed bij hebben om door te hebben hoe het nu precies in elkaar zit. Je wordt menig keer op het verkeerde been gezet en bent dan ook erg benieuwd wat nu precies de clou van het verhaal is. Als het verhaal afgelopen is en je begrijpt hoe de verhaallijnen lopen, snap je het doel van het boek ook wat beter. Echter eindigt het met een open einde, waardoor de mogelijkheid bestaat voor een vervolg.

De karaktereigenschappen van de hoofdrolspelers worden duidelijk uitgelicht. Je kunt je dan ook makkelijk inleven in de jongeren die op zoek zijn naar woning en een goed betaalde baan. De relaties onderling is op zich vrij helder, maar het blijft gissen of het verhaal nog een verrassende wending krijgt. En die krijgt het op zich wel, maar anders dan verwacht. Het einde zorgt er wel voor dat je het boek met een goed gevoel dichtdoet.

De Rachel affaire is een grappige roman over twee jongeren, Rachel en James, en hun liefdesleven. Niet met elkaar, maar met anderen. Het verhaal krijgt verschillende wendingen, waardoor het anders loopt dan verwacht en je zoekende bent naar waar het verhaal nu naar toe wil gaan. Pas op het einde is duidelijk wat er precies bereikt wilt worden. De grappige situaties zorgen er voor dat het wel aantrekkelijk blijft om te lezen. De tv rechten zijn afgegeven, leuk om te zien of het op tv er net zo uitziet als in de verbeelding die je er van gemaakt hebt. Een grappig verhaal wat je terug laat gaan naar je eigen studententijd.

De Rachel-affaire

1  2  3  4  5

Rachel werkt als student in een boekwinkel, waar ze James ontmoet. Het is vriendschap op het eerste gezicht. James nodigt haar uit zijn huisgenoot te worden, en er ontstaat een vriendschap die de loop van hun leven voor altijd verandert. Samen maken ze de straten van Cork onveilig en proberen ze een onconventioneel leven te leiden. Maar in no time zijn ze blut. Als Rachel verliefd wordt op haar getrouwde professor, dr. Fred Byrne, helpt James haar een lezing te organiseren in hun plaatselijke boekwinkel opdat ze daar Fred kan ontmoeten en hem kan verleiden. Fred heeft daar echter andere ideeën over. Zo begint een reeks geheimen en compromissen die het lot van James, Rachel, Fred en Freds glamoureuze maar ook burgerlijke vrouw met elkaar verweven.

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens

• Escape from a game 1: Het geheim van spookeiland - Dustin Brady