Niki - Christos Chomenidis RECENSIE

Recensie: Niki - Christos Chomenidis

Niki, geboren in 1938, ziet zich haar jeugd ontnomen in een turbulente periode in de Griekse geschiedenis. Het heeft alles te maken met de overtuiging van het communisme door haar ouders. Zeven jaar onderduiken, getuige zijn van grof geweld en opgezadeld met taken die niet passen bij een kind van haar leeftijd. Als het gezin eindelijk in wat rustiger vaarwater komt en ze versneld volwassen wordt stuit ze op de onverzettelijkheid van haar vader. Het omfloerste antwoord op de prangende vraag of haar liefde letterlijk én figuurlijk de boot in gaat.

In de roman Niki vertelt Christos Chomenidis (1966) het levensverhaal van zijn moeder. Een indrukwekkende familiegeschiedenis langs de lat van wat er in Griekenland tussen 1920 en 1960 afspeelde.

Partijen en groeperingen die elkaar naar het leven staan. Gezinnen worden door de politieke splijtzwam tot op het bot verdeeld. Een meisje krijgt zoveel schokkends over zich heen waar ze als puber haar weg in moet zien te vinden. Heen weer geslingerd tussen de opvattingen van ouders, ooms en tantes. Het is een aaneenschakeling van gebeurtenissen die er emotioneel op inhakken.

Niki verschaft in een ruim nawoord door de vertaler inzicht in de gebeurtenissen die elkaar in rap tempo opvolgen, in een land op drift waar sympathie en antipathie los op de benen staan.

Chomenidis laat Niki vanuit de kist waar ze ligt opgebaard haar verhaal vertellen. Zelf moest hij zich voor een belangrijk deel van haar leven verlaten op wat anderen over zijn moeder wisten te vertellen. Tussen 2-012 en 2014 bundelt hij dat in een boek wat ontroert, wat meesleept. Pakkend is de finale waarin Niki een figuur ziet opdoemen die het midden houdt tussen haar grote liefde en haar overheersende vader. Een botsing tussen wat het hart en wat het verstand ingeeft.

Niki mag dan een romanpersonage zijn; het is logisch dat de auteur een groot stuk werkelijkheid in de fictie stopt. Gebeurtenissen waarmee hij zich huid na verbonden voelt.

Een roman die inspeelt op de collectieve en de individuele impact van een tijdperk met een aansprekende verwevenheid. De Prix du Livre Européen 2021 had geen betere bestemming kunnen krijgen. Een verhaal dat indaalt en niet loslaat.

Recensie: Niki - Christos Chomenidis

Niki

1  2  3  4  5

Het leven van Niki, geboren in 1938 als dochter van een vooraanstaande Griekse communist, ligt voor haar eerste verjaardag al overhoop. Haar ouders zijn gearresteerd en samen met haar moeder wordt ze verbannen naar verschillende eilanden. Ze groeit op in Athene ten tijde van de Italiaanse en Duitse invasie, de Duitse bezetting en de burgeroorlog die daarop volgt, en moet daarna nog zeven jaar met haar ouders onderduiken in een buitenwijk van Athene. Niki’s dogmatische ouders willen haar opvoeden als ideale communiste in plaats van als gewoon meisje, wat ten koste gaat van haar levensvreugde. Zal het haar lukken uit het keurslijf los te breken? Niki is een opmerkelijke, ontroerende roman over het verlangen naar persoonlijke vrijheid van een modeldochter die zich ontwikkelt tot een vrouw met haar eigen leven. Tegelijk vertelt het ook de brute geschiedenis van Griekenland in de twintigste eeuw. Christos Chomenidis (1966) is een Griekse romanschrijver. Hij studeerde rechten aan de universiteit van Athene. Voor Niki ontving hij in 2021 de Prix du livre européen. ‘Het verhaal van een vrouw wordt het verhaal van een land in deze krachtige, vlammende roman.’ Historia ‘Wat Chomenidis doet is indrukwekkend: het overbrengen van de meest emotionele en menselijke momenten van de geschiedenis.’ To Vima ‘Op een zeer directe en bijzondere manier weet Chomenidis menselijke handelingen te belichten. Zoals Milan Kundera zegt: “De romancier is historicus noch profeet: hij is een onderzoeker van het bestaan.”’ Kathimerini

• Mijn grote flapjesboek van alle dieren - Carrie Love

• Argylle - Elly Conway

• Weekend weg wandelgids - Claudia Straatmans