Johanna Mo - Het donkere woud RECENSIE

Recensie: Het donkere woud - Johanna Mo

Rechercheur Hanna Duncker wordt wakker door een harde knal en een brandlucht: haar huis staat in brand. Ze heeft onlangs ontdekt wie de moord heeft gepleegd waar haar vader voor werd veroordeeld, dus ze heeft een sterk vermoeden wie er achter de aanslag zit. Ze heeft hiervoor echter geen bewijs en moet zich ondertussen concentreren op een nieuwe zaak. In het bos is namelijk het skelet gevonden van Mikael. Een scholier die twintig jaar geleden, vlak na zijn eindexamens is verdwenen. Kan Hanna erachter komen wie zijn moordenaar is? En lukt het haar ondertussen om haar vaders naam te zuiveren?

Het donkere woud is het derde deel in de serie De eilandmoorden. Vanaf het eerste deel speelt het verhaal rondom Hanna’s vader al. Heeft hij werkelijk iemand vermoord? En als hij onschuldig is, wie heeft dan deze moord gepleegd? In dit derde deel krijg je eindelijk meer duidelijkheid.

Het donkere woud bestaat uit 9 delen; dagen tussen vrijdag 13 en zaterdag 21 december. Deze delen zijn onderverdeeld in korte hoofdstukken, die erg vlot lezen. De hoofdstukken wisselen elkaar af met ‘De laatste dag’ van Mikael, iets wat ook te herkennen is uit Johanna Mo’s andere delen rondom de Eilandserie. ‘De laatste dag’ is geschreven vanuit het perspectief van het slachtoffer en hierdoor kom je steeds meer iets te weten over de laatste dag van Mikael. Hierdoor vallen de puzzelstukjes steeds iets beter in elkaar, maar tot het einde blijf je nieuwsgierig naar de moordenaar van Mikael. Je hebt tussendoor wel vermoedens, maar het blijft gissen.

De hoofdpersonen van Het donkere woud zijn voornamelijk Hanna en haar collega Erik. De personages zijn goed neergezet en wanneer je ook de eerdere delen hebt gelezen ken je hun al een beetje. Wanneer je deze boeken niet het gelezen, is dit ook geen probleem. Vooral tijdens dit derde deel maakt Hanna een hele ontwikkeling door. Eerder kwam ze vooral over als een zelfstandige vrouw die andermans hulp niet nodig heeft, maar nadat haar huis afbrandt, moet ze wel hulp van anderen aanvaarden.

Tijdens het lezen van Het donkere woud ben je niet alleen benieuwd naar het verhaal rondom de brand en Hanna’s vader, maar ook naar de moord op Mikael. Wie heeft hem twintig jaar geleden vermoord en waarom? Een ontzettend spannend boek, wat je wederom in één ruk uit wilt lezen!

Recensie: Het donkere woud - Johanna Mo

De Eilandmoorden 3 - Het donkere woud

1  2  3  4  5

Er ligt een dunne sneeuwlaag over het winterse Öland als rechercheur Hanna Duncker door een harde knal gewekt wordt. Haar huis staat in brand. Omdat ze onlangs heeft ontdekt wie de moord heeft gepleegd waarvoor haar vader werd veroordeeld, heeft ze een sterk vermoeden wie er achter de aanslag zit. Bewijzen ontbreken echter, en ze moet zich concentreren op een nieuwe zaak.

Juni 1999. Een groep middelbare scholieren geniet van de zorgeloze tijd na hun examens, tot een van hen, Mikael, in het niets verdwijnt. Twintig jaar later wordt het skelet van de jongen midden in het grootste bos van het eiland gevonden. Zijn er na al die jaren nog sporen te vinden die naar zijn moordenaar leiden? En kan Hanna eindelijk haar vaders naam zuiveren, of blijft de ware dader haar een stap voor?

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Ollie de Viking - Adam Stower

• Hart te huur – Diverse auteurs