Sleutel tot de wijsheid - Nora Roberts RECENSIE

Recensie: Sleutel tot de wijsheid - Nora Roberts

Dana Steele is bibliothecaresse in het stadje de Valley. Ze is goed in wat ze doet, weet alles te staan, waar ze informatie kan vinden en weet ongeveer wat iedereen leest en wat de favorieten zijn. Hierdoor kan ze weer goed aanbevelingen doen. Alleen is haar direct leidinggevende niet tevreden. Waardoor ze in uren is gekort en nu moeilijk rond kan komen. Ze was bij Warrior's Peak toen Malory Price haar zoektocht begon naar de sleutel. En nu mag ze er weer naar toe en is het de beurt aan Zoe McCourt of die van haar om de tweede sleutel te vinden. Het is een ongelofelijk verhaal om drie sleutels te vinden samen met Malory en Dana om de zielen van de goden te bevrijden. De eerste sleutel hebben ze. Gaat het hun lukken om de tweede sleutel ook te vinden?

Dana is de hoofdpersoon in Sleutel tot de wijsheid. Ze is niet de enige in deze zoektocht. Haar vriendin Malory heeft haar sleutel al gevonden en Zoe zal ook een sleutel moeten zoeken. Ze moeten samenwerken en hun krachten bundelen om de sleutels te vinden. Ze hebben allemaal hun eigen expertise. Ze werken ook al samen om hun eigen bedrijf op te starten. Dana weet veel over boeken, heeft veel algemene kennis en gaat haar eigen boekenwinkel starten in het pand wat ze samen gekocht hebben. Malory gaat haar eigen galerie opstarten en Zoe is haar- en huidconsulente en gaat op de bovenverdieping van het pand haar eigen schoonheidssalon openen. Door hun verschillen versterken ze elkaar in kennis en karakter.

Dana mag dan bibliothecaresse en een boekenwurm zijn, ze is een doortastende dame die weet wat ze wil. Jaren terug heeft ze haar hart verloren aan Jordan. Jordan is teruggekomen en nu een succesvol schrijver. En Dana is absoluut niet van plan om weer voor hem te vallen. Hij mag dan een vriend zijn van haar broer, ze wil hem niet meer als vriend terug in haar leven. Maar samen weten ze heel veel en hun algemene kennis leidt hun samen naar een oplossing.

De schrijfstijl van Nora Roberts is vlot, vlug, licht en met humor. De karakters van de hoofdpersonen zijn in deel één goed beschreven waardoor ze in Sleutel tot de wijsheid minder aan bod komen. Hierdoor lijkt het alsof er weinig karakterverschillen zijn. Die zijn er wel degelijk, alleen in dit deel minder benadrukt waardoor Roberts niet in herhaling valt. Dana heeft een droog soort humor! En als bibliothecaresse houdt ze zich bij boekenwaarheid.

Toen die gierige uitzuiger van een huisbaas van haar ongeveer op hetzelfde moment dat haar inkomen drastisch omlaag was gegaan de huur had verhoogd, had ze toen haar handen om zijn kippennek gelegd en geknepen tot zijn kraaloogjes uitpuilden?

Zoe is alleenstaande moeder en houdt zielsveel van haar zoon Simon. Zoe en Simon wonen samen  in een geel huisje wat ze zelf heeft opgeknapt. Ze heeft ook de meubels erin opgeknapt en ze is creatief.

Malory heeft de eerste sleutel gevonden en gaat nu haar eigen galerie open in het pand wat de dames samen gekocht hebben. Ze is een beetje een control freak en gek op lijstjes maken.

Het boek mag dan een beetje voorspelbaar zijn, bijvoorbeeld met wie ze moet zoeken naar de sleutel, maar dit is niet storend voor het verhaal van Sleutel tot de wijsheid. De schrijfstijl van Roberts is heel beschrijvend en ze weet direct de juiste sfeer op te roepen van een regenachtige dag of het donkere verlaten landhuis. Het maakt dat je snel in het verhaal zit en wordt meegezogen in de zoektocht naar de Sleutel tot de wijsheid

Er is romantiek, vriendschap en een beetje fantasy en dat alles speelt zich af in een klein stadje omringt door bomen. Sleutel tot de wijsheid is voor de fans van Sarah Morgan die wel van een Keltische puzzeltocht houden met een beetje goden magie.

Sleutel 2 - Sleutel tot de wijsheid

1  2  3  4  5

Het leven van Dana draait om boeken. Ze werkte in een bibliotheek en de enige keer dat haar hart werd gebroken was door een schrijver. Nu het haar beurt is om een gouden sleutel te zoeken, duikt ze meteen in de boeken om antwoorden te vinden. Maar dan ontdekt ze dat ze in een verhaal is terechtgekomen dat enger en ongrijpbaarder is dan de spannendste thriller.

• Mijn grote flapjesboek van alle dieren - Carrie Love

• Argylle - Elly Conway

• Weekend weg wandelgids - Claudia Straatmans