Murtagh - Christoper Paolini RECENSIE

Recensie : Murtagh – Christopher Paolini

Murtagh is het nieuwste boek in de Erfgoed reeks van de Amerikaanse schrijver Christopher Paolini. Een reeks die hij begon te schrijven toen hij net 15 jaar oud was.

De Erfgoed serie (Eragon) gaat over de jonge Eragon, de gewone jongen die een onderdrukt volk de vrijheid terug gaf en die aanzette tot de val van de wrede tiran koning Galbatorix. Eragon had het echter niet gered als Murtagh met zijn draak Thoorn (of in vorige boeken: Thorn) hem niet uiteindelijk te hulp was gekomen. De gespleten Murtagh, die gedwongen werd om Galbatorix te dienen, omdat hij de zoon was van de drakenrijder Morzan, moet steeds weer de prijs betalen. Morzan was degene die Galbatorix aan de macht bracht en die samen met Galbatorix alle andere drakenrijders en hun draken vermoordde. Die smet kleeft aan Murtagh en wat hij ook doet om er van af te komen, niets werkt. Murtagh is degene die Galbatorix gedood heeft. Maar daar waar Eragon als redder en held gezien wordt, wordt Murtagh nog steeds door iedereen vervloekt. Er zijn maar weinigen die de werkelijke toedracht weten, maar over het algemeen is Murtagh zijn leven nog steeds niet zeker en moeten hij en Thoorn zich nog steeds schuil houden. Murtagh gaat dus op zoek naar de dreigingen uit zijn verleden. Hij zit vol vragen en wil antwoorden. Tijdens zijn zoektocht maakt hij gebruik van een informant Sarros. Deze wil hem echter chanteren en als hij daar een stokje, of in dit geval een vork voor steekt, stuit Murtagh op een nog grotere dreiging. Delen van het land worden zwart geblakerd en mensen leven in doodsangst. Er is een sekte met de heks Bachel als leider, die een wezen aanbidden dat alles kan vernietigen. Het ‘Kwaad’ roert zich misschien weer.

In boek vier, De drietand, de heks en de worm, dat eigenlijk meer een verhalenbundel is, wordt al gezinspeeld op de zoektocht van Murtagh. In het boek Murtagh wordt ook een stuk uit het vorige boek herhaald en zo sluit Murtagh mooi aan op het verhaal van de ‘vork’ en de ‘worm’. Op zich kun je Murtagh als een ‘los’ verhaal lezen, maar dan blijft het toch moeilijk te volgen. Het helpt zeker om heel de voorgeschiedenis te kennen en dus om alle boeken te lezen. Al was het alleen om te begrijpen waarom Murtagh zo gehaat wordt en dat terwijl hij eigenlijk alleen het goede wil voor iedereen en voor zichzelf en Thoorn een veilig rustig bestaan wil opbouwen. Het is wel weer even in je herinneringen graven, want er zit nogal wat tijd tussen de boeken. Christopher Paolini is duidelijk erg beïnvloed door diverse gevestigde science-fiction en fantasy schrijvers en door de films van Star Wars, maar hij heeft aan de Erfgoed-reeks zijn eigen identiteit meegegeven. Het eerste deel van deze reeks is verfilmd, maar helaas werden de vervolgen niet verder verfilmd. Vele fans vonden dat het derde boek Erfenis (2011) wat onbevredigend eindigde en nu jaren later heeft Christopher Paolini dan toch twee vervolgen geschreven. En misschien volgt er nog wel een deel, want het einde van Murtagh laat zeker ruimte open voor een zesde boek.

In Murtagh krijgen we niet zoveel mee over Eragon en Saphira en ook over Arya wordt niet veel gezegd. Maar dat is niet zo erg. Murtagh boeit zelf genoeg. Hij is een complex en interessant personage. Christopher Paolini weet zijn karakter mooi uit te diepen. Murtagh en Eragon zijn halfbroers. Ze hebben dezelfde moeder. Maar waar Murtaghs vader de wrede en slechte drakenrijder Morzan was, de rechterhand van Galbatorix; is de vader van Eragon de edele goede drakenrijder Brom. Na de dood van Morzan heeft Galbatorix de jonge Murtagh ontvoerd en gemarteld om hem te onderwerpen aan zijn wil en schrikbewind. Hij gaf hem de jonge draak Thoorn en samen moesten ze meewerken om het volk te onderdrukken. Murtagh heeft verschrikkelijke dingen gedaan, zoals zijn rol in de dood van de laatste officiële drakenrijder Oromis. Maar toen hij Eragon en de Varden ontmoette begon de inkeer. Uiteindelijk is het Murtagh die de doorslag gaf aan de strijd, door zich tegen Galbatorix te keren en de Varden te helpen. Hij en Thoorn hebben Galbatorix en diens draak Shruikan gedood. Maar die daad bleef geheim. Eragon en de elfenkoningin Nasuada verdedigen hem, maar de publieke opinie blijft tegen hem. Murtagh is verliefd op Nasuada, maar gezien het feit dat het volk Murtagh letterlijk dood wil en Nasuada de koningin van het volk is, kunnen ze niet samen zijn. Kortom, Murtagh kan geen rust en veiligheid vinden hoe graag hij ook wil.

De Erfgoed reeks is een fantastisch kleurrijke fantasy serie, en ook Murtagh is geschreven in de mooie bloemrijke stijl van Paolini, wederom met veel vreemde namen die je amper kunt uitspreken, maar achterin is weer een woordenlijst. De uitgebreide verantwoordingen en dankwoorden van zowel Christopher als van zijn zus Angela vormen de afsluiting. Angela Paolini heeft model gestaan heeft voor de kruidenvrouw Angela en zij schrijft min-of- meer de stukken over haar eigen personage.

Murtagh van Christopher Paolini is al met al een mooi vervolg van de Erfgoed serie. Waar De drietand, de heks en de worm mij toch teleurstelde, maakt Murtagh het weer helemaal goed. Ik zet ook in op misschien toch nog een deel en dan hopelijk ook met meer nieuws over Eragon en Saphira.

Recensie :  Murtagh – Christopher Paolini

Het erfgoed 5 - Murtagh

1  2  3  4  5

De wereld is niet langer veilig voor drakenrijder Murtagh en zijn draak Thorn. Nu de duistere koning is afgezet moeten ze de consequenties ondergaan van hun – weliswaar onvrij­willige – rol in zijn schrikbewind. Ze zijn gehaat en verstoten door de samenleving.

Door het land klinken fluisterende stemmen over de broze grond en de vage geur van zwavel in de lucht. Murtagh vermoedt dat er iets kwaadaardigs in de schaduwen van Alagaësia schuilt. Dit is het begin van een epische reis door bekende, maar daarnaast ook onontdekte gebieden, waar Murtagh en Thorn elk wapen in hun arsenaal – zowel hun kracht als hun intelligentie – moeten inzetten om een mysterieuze heks te ­verslaan. Een heks die veel meer geheimen heeft dan iedereen dacht.

• Mijn grote flapjesboek van alle dieren - Carrie Love

• Argylle - Elly Conway

• Weekend weg wandelgids - Claudia Straatmans