De affaire - Yvonne Doorduyn RECENSIE

Recensie: De affaire - Yvonne Doorduyn

Jacky Leegwater, correspondent van de Volkskrant, en Didier Vermeine, een populaire Vlaamse europarlementariër, raken verwikkeld in een ingewikkelde liefdesaffaire die wringt met de beroepseer. Jacky is niet zeker van Didier en wil een einde maken aan de relatie, wanneer blijkt dat ze verwikkeld is geraakt in een netwerk van corruptie dat ook geweld niet schuwt. Om te overleven moet ze samenwerken met Didier, maar kan ze hem vertrouwen?

De affaire van Yvonne Doorduyn speelt zich af rondom Brussel en Straatsburg waar je als lezer een leuke inkijk krijgt in de politieke arena van het Europees Parlement. Een relatie tussen een journalist en een fractievoorzitter is natuurlijk al uit den boze, daarbij komt ook nog dat Didier getrouwd is. De affaire is echter niet te stoppen, Didier is hopeloos verliefd en Jacky is na haar scheiding erg eenzaam en bang. Bang van de stalker die haar in het verleden heeft achtervolgd en die weer opduikt vanaf het begin van deze affaire. Ook het verleden van Didier heeft zo zijn schaduwkanten, kanten waar Jacky langzaam maar zeker achter komt.

Met de proloog zet Doornduyn de lezer meteen op scherp en vraag je je al direct af waar dit verhaal naar toe gaat. De affaire wordt chronologisch verteld in korte hoofdstukken die worden afgewisseld met de columns van Jacky. De taal is begrijpelijk en vlot, daarmee leest het boek lekker weg. Door de korte hoofdstukken houdt Doornduyn de vaart en de spanning erin. De spanning komt van alle afwegingen die Jacky moet maken. Afwegingen in wie er wel en niet te vertrouwen zijn, zowel op het persoonlijke als het politieke vlak. Als lezer word je dan ook van links naar rechts meegesleurd in de afwegingen en keuzes. Politieke verwikkelingen, machtsmisbruik, leugens, corruptie, eigenbelang en de liefde. Het komt allemaal aan bod.

De personages zijn goed neergezet, zodat je je kunt inleven in de ontstane situaties. Naarmate De affaire vordert krijg je met steeds meer personages te maken, dit zijn er echt heel veel maar toch heeft een ieder zo zijn eigen rol en blijft het begrijpelijk. De politieke intriges worden dusdanig verwoord dat ook die begrijpelijk blijven.

De affaire heeft een duidelijke opbouw en de plot lijkt steeds duidelijker te worden totdat de plottwist daar is en alle verwachtingen zich weer samenbundelen in een groot vraagteken. Doornduyn heeft die plottwist erg goed in elkaar gezet en geweldig uitgewerkt, het blijft spannend tot aan het einde.

Doornduyn heeft met De affaire een geweldige politieke thriller neergezet die naast heerlijke spanning ook een interessante inkijk geeft in de arena van het Europees Parlement. Een heuse aanrader in het genre spanning/thrillers.

Recensie: De affaire - Yvonne Doorduyn

De affaire

1  2  3  4  5

Jacky Leeghwater is correspondent van de Volkskrant in Brussel. Voor haar werk neemt ze elke maand deel aan de volksverhuizing naar Straatsburg, waar het leven losbandiger is dan thuis. Tegen haar principes raakt ze verwikkeld in een benauwende liefdesaffaire met de immens populaire politiek leider van de Groenen in het Europees Parlement. De beroepseer wringt en er zijn meer redenen om de relatie snel te beëindigen. Zodra ze het uitmaakt, ontdekt Jacky echter dat de macht van haar minnaar verder reikt dan de Europese politiek. Ze raakt verstrikt in een netwerk van corruptie, machtsmisbruik en toegedekt geweld. De enige manier om te overleven is zich vast te klampen aan haar aanbidder. Maar kan ze hem vertrouwen?

• Mijn grote flapjesboek van alle dieren - Carrie Love

• Argylle - Elly Conway

• Weekend weg wandelgids - Claudia Straatmans