Het Ultimatum - John Grisham RECENSIE

Recensie: Het Ultimatum – John Grisham

Met de legal thrillers van John Grisham zit je altijd goed. Al sinds de prille jaren negentig verblijdt de voormalige jurist op regelmatige basis liefhebbers van het genre met een nieuwe thriller. Zijn boeken draaien vaak rond rechtzaken, maar af en toe waagt hij zich ook buiten de rechtbank. Zijn vorige boek De jongens van Biloxi was opnieuw een bestseller. Zijn nieuwste boek is iets bijzonders: Het Ultimatum kan gelezen worden als het vervolg op Grishams grootste succes ooit Advocaat van de duivel. Dat boek kende wereldwijd succes, vooral ook door de verfilming (The Firm) met Tom Cruise in de hoofdrol.

In Het Ultimatum volgt de lezer opnieuw Mitch McDeere en zijn vrouw Abby. Vijftien jaar na het debacle in Memphis,  is Mitch opgeklommen tot een van de managing partners van ’s werelds grootse advocatenkantoor. Zijn vijanden van weleer zijn dood of zitten achter de tralies, het leven gaat zijn gangetje. Tot op het moment dat zijn hulp wordt ingeroepen door een oude Italiaanse collega. Mitch neemt samen met diens dochter Giovanna de verdediging op zich van een Turks bedrijf tegen de staat Libië. Als kort nadien zijn collega Giovanna in Libië ontvoerd wordt samen met haar bodyguards is het hek van de dam. Met man en macht probeert het advocatenkantoor er alles aan te doen om de gijzeling tot een goed eind te brengen. Een na een worden de bodyguards op gruwelijk wijze vermoord en worden daarvan wereldwijd beelden verspreid. Als kort daarna ook Mitch’ vrouw en kinderen worden bedreigd en Abby een cruciale rol dient te spelen in de hele zaak, escaleert alles en wordt het voor Mitch persoonlijk en een race tegen de klok.

Het Ultimatum is een waardig vervolg op Advocaat van de duivel. De lezer ziet hoe Mitch en Abby het er verder hebben vanaf gebracht en opnieuw iets bereikt hebben in het leven. Toch is het niet noodzakelijk het vorige boek te hebben gelezen en kan deze thriller perfect als stand-alone gelden. Grisham focust dit keer meer op het persoonlijke leven en de details van de hoofdrolspelers. Daardoor lijkt hij soms de pedalen kwijt en wordt het plot een opsomming van feiten. Zijn stijl is nog steeds herkenbaar: zeer vlot en makkelijk leesbaar, maar de spanning krijgt hier en daar een deuk doordat hij zich verliest in details en herhalingen. De gijzeling in Libië an sich had wat meer aandacht verdiend. Het is natuurlijk begrijpelijk dat hij zich meer richt op Mitch en Abby, en hoe zij als koppel en gezin omgaan met de hele situatie. Die gevoeligheden heeft hij wel perfect beschreven, al kunnen we niet ontkennen dat ook hier en daar moeilijk te geloven passages aanwezig zijn. Grisham blijft een grootmeester in het genre van de rechtbankthriller en zijn boeken blijven een lust om te lezen. Maar zoals alle veelschrijvers is het ene boek wel wat beter dan het andere. Het Ultimatum was veelbelovend, maar lost niet alle verwachtingen in. De liefhebber van het genre en van de auteur zal het echter niet aan zijn hart laten komen en het boek als geen ander verslinden.

Recensie: Het Ultimatum – John Grisham

Het ultimatum

1  2  3  4  5

Vijftien jaar na dato zijn Mitch en Abby neergestreken in Manhattan, waar Mitch partner is geworden in een van de grootste advocatenkantoren ter wereld. Wanneer een vroegere mentor in Rome hem om een gunst vraagt, raakt Mitch betrokken bij een sinistere zaak die wereldwijd verstrekkende gevolgen heeft en die zijn collega’s, vrienden en familie in groot gevaar brengt. In het verleden heeft Mitch laten zien dat hij zijn vijanden te slim af kan zijn, maar deze keer lijkt hij geen kant op te kunnen…

• Mijn grote flapjesboek van alle dieren - Carrie Love

• Argylle - Elly Conway

• Weekend weg wandelgids - Claudia Straatmans