Wie ik ben zonder jou - Susan Muskee RECENSIE

Recensie: Wie ik ben zonder jou - Susan Muskee

In dit boek ontmoeten Frida (72 jaar) en Joy (27 jaar) elkaar op een bankje in het park. Hieruit ontstaat een hele mooie vriendschap. De twee vrouwen hebben het niet makkelijk, drie jaar geleden is de man van Frida overleden en daar heeft ze nog veel moeite mee. Joy haar vriend heeft een ander en dus is zij alleen achter gebleven. Ze is hierbij haar baan en huis verloren, ze heeft helemaal niks meer. De twee hebben veel gemeen. De één in de rouw, de ander liefdesverdriet, omdat ze allebei hun man zijn verloren, klinkt het meteen. Met behulp van zelfhulpboeken probeerde Joy er bovenop te komen. Nu delen ze deze hobby en zijn ze samen met de boeken vastberaden om hun leven te verbeteren, de boeken beloven een succes, dus waarom zou het niet lukken!

Wie ik ben zonder jou is een prachtig boek over de vriendschap tussen twee vrouwen, zoals je ziet doet de leeftijd er niet toe. Dit boek laat ook weer zien dat iedereen zijn eigen problemen heeft en niks is zeker. De personages zijn zo goed uitgetekend dat ze heel realistisch aanvoelen. Dat is erg knap gedaan door Muskee. De schrijfstijl is ook heel fijn, het voelt net alsof je zelf met de vrouwen mee op pad bent. Muskee schrijft vlot en serieus, maar ze weet ook de humoristische delen van het verhaal goed te brengen. Er zijn zeker geen saaie stukken in dit verhaal.

Het plot is enorm origineel en verrassend. Dit is echt goed gedaan door Muskee. Ze benadert de serieuze onderwerpen vanuit een humoristisch oogpunt, dit maakt het boek ook heel grappig. Dit boek is ook een van de weinige met echt een mooi einde, van begin tot eind is dit boek aantrekkelijk om uit te lezen.

Wie ik ben zonder jou is een prachtig feelgood boek en moet zeker toegevoegd worden aan je TBR lijstje. Dit boek was echt verrassend goed. De personages zul je niet snel vergeten. Als je op zoek bent naar een zoetsappige romantische feelgood, dan is dit niet het boek voor jou. Dit boek is rauw en emotioneel, maar laat dat je niet afschrikken.

Wie ik ben zonder jou

1  2  3  4  5

Joy (27) heeft haar leven helemaal uitgestippeld: huisje, boompje, Pinterest-bord voor haar droombruiloft. Tot haar vriend verliefd wordt op een ander. Van het ene op het andere moment stort haar toekomstbeeld in elkaar. Voor Frida (72) voelt het alsof iemand drie jaar geleden de pauzeknop van haar leven heeft ingedrukt. Sinds het overlijden van haar man bestaan haar dagen uit een wandeling naar de supermarkt en een gesprekje met Nico en Thea – haar kamerplanten.

Wanneer de twee vrouwen elkaar op een bankje in het park ontmoeten, is dat het begin van een onwaarschijnlijke vriendschap. Gewapend met een stapel zelfhulpboeken maken ze een plan om het leven én de liefde weer naar hun hand te zetten. Aangezien de boeken een gegarandeerd succes claimen, zou dat moeten lukken. Toch?

• Mijn grote flapjesboek van alle dieren - Carrie Love

• Argylle - Elly Conway

• Weekend weg wandelgids - Claudia Straatmans