Hart van de Duistere - Beau Charlotte RECENSIE

Recensie: Hart van de Duistere - Beau Charlotte

Hart van de Duistere is alweer het laatste boek in de Vleugels van de dood-trilogie van Beau Charlotte. In dit deel heeft keizer Silvan de halve wereld in zijn macht. Hij heeft zijn aandacht weer op Nerefel gevestigd en de opperlieden van het kleine koninkrijk sluiten de handen ineen met Noordse krijgers. Brynn en Szarka ontfermen zich over voortclutige magiërs en koning Doran wordt gedwongen om te kiezen tussen het geluk van zijn enige zoon en de toekomst van Nerefel.

Hart van de Duistere begint met een overzicht van alle personages om je geheugen een beetje te helpen, maar dan duurt het alsnog even om in dit derde deel te komen. Dat ligt niet aan de schrijfstijl van Beau Charlotte. Het boek is makkelijk geschreven en goed te volgen. In het begin heeft het boek een rustig tempo en neemt de auteur de tijd om te laten zien waar alle personages zijn en hoe het met ze gaat. Hier zorgt ze ook voor wat diepgang die in de eerdere delen miste, we volgen niet meer enkel Brynn en Szarka.

Dit deel heeft ook veel actie. Beau Charlotte houdt je tot het einde op het puntje van je stoel en de romantiek ligt in dit boek wat meer op de achtergrond. Brynn en Szarka moeten vechten voor hun toekomst, maar meerdere personages komen op de voorgrond in Hart van de Duistere. De personages maken ook een mooie groei door gedurende de hele trilogie. In het eerste deel lieten ze nog veel te wensen over, maar er is een mooie inhaalslag gemaakt. Daarom komen de dialogen ook beter uit de verf.

Hart van de Duistere heeft niet alleen meer diepgang, maar ook meer emotie. De personages pakken hun momenten op de voorgrond en hun emoties komen heel sterk naar voren. Een beetje een gevoelige lezer zal het dan ook niet droog kunnen houden tijdens dit slotdeel.

Toch is het boek, net als zijn voorgangers, geen gezellig sprookje. Gebeurtenissen zijn gruwelijk. Niks wordt ‘sugar-coated’ en het is dan ook niet voor iedereen. Als lezer moet je tegen een stootje kunnen, in ieder geval als je op zoek bent naar een leuk YA-verhaal. New adult of adult fantasy lezers zullen dit wel gewend zijn.

Een ietwat onverwacht einde is uiteindelijk het ideale slot voor deze trilogie. Het is verassend, past bij de emotionele toon van het boek en geeft ook een mooi einde voor de personages. Al met al is de Vleugels van de dood-trilogie zeker een leuke serie. Als je rond wil struinen in een wereld met een middeleeuwse setting en magie kun je deze reeks zeker oppakken!

Hart van de Duistere

1  2  3  4  5

Keizer Silvan ‘de Verhevene’ heeft de halve wereld in zijn macht en richt zich wederom op Nerefel. De opperlieden van het kleine koninkrijk sluiten de handen ineen met Noordse krijgers, maar na een gruwelijk incident staat hun kameraadschap op het spel. En terwijl Brynn en Szarka zich ontfermen over voortvluchtige magiërs, wordt koning Doran gedwongen te kiezen tussen het geluk van zijn enige zoon en de toekomst van Nerefel.

• Mijn grote flapjesboek van alle dieren - Carrie Love

• Argylle - Elly Conway

• Weekend weg wandelgids - Claudia Straatmans