De zeven - Rose Wilding RECENSIE

Recensie: De zeven - Rose Wilding

Het is Nieuwjaarsdag en iedereen staat te popelen om de nieuwe eeuw te vieren. Wat zal het jaar 2000 brengen? Al start de eerste dag niet voor iedereen even goed. Zeven vrouwen ontdekken een afgehakt hoofd van een jongeman in een louche, oude hotelkamer. Maar wat hebben de zeven vrouwen gemeen? Allemaal wilden ze het slachtoffer in kwestie, Jamie Spellman, dood hebben. Toch wilt geen van hen toegeven dat ze het idee ook daadwerkelijk heeft doorgezet. Rechercheur Nova Stokoe wordt aan de zaak toegewezen, maar raakt al snel verweven in een situatie die ingewikkelder is dan het lijkt.

De zeven wisselt, zoals de titel al duidelijk maakt, af tussen de zeven vrouwen. Je krijgt als lezer dus een kijkje in het hoofd van elke potentiële moordenaar. Zo is er Josie, een tiener die van Jamie zwanger werd terwijl hij getrouwd was. Of Ana, een transgender in de wetenschappelijke wereld, die zich enkel begrepen voelde door haar beste vriend en collega. Tot hij haar idee stal en er zelf een grote geldprijs mee won. Dan is er nog Maureen, zijn tante, die worstelt met haar schuldgevoel. Jamie heeft namelijk nooit een goede opvoeding genoten na de dood van zijn moeder. De jongeman heeft met andere woorden redelijk veel op zijn kerfstok. Je ontdekt doorheen het boek hoe de levens van de vrouwen verweven zijn en hoe ze Jamie hebben leren kennen. De ene herinnering al positiever dan de ander. Aan jou om erachter te komen hoe de puzzelstukjes in elkaar passen. Wie heeft de moord gepleegd en waarom?

Rose Wilding heeft een vlotte schrijfstijl. Elk hoofdstuk zet je aan om verder te lezen, omdat ze telkens een klein stukje van de puzzel biedt zonder al te veel weg te geven. Het volledige plaatje is pas echt duidelijk naar het einde toe. Toch is elke bladzijde even spannend en blijf je tegelijkertijd in het ongewisse. Een kunst die maar weinig schrijvers gegeven zijn. De zeven is daarom een zeer sterk debuut.

Het hoofdthema is feminisme en gerechtigheid in een wereld waarin mannen de hoofdrol spelen. Jamie Spellman blijkt al snel de duivel in hoogst eigen persoon te zijn. Elke vrouw heeft wel een negatieve ervaring met hem meegemaakt die zij meedraagt voor de rest van haar leven. Het gaat dan om huiselijk geweld, verkrachting, manipulatie, narcisme en nog veel meer. De zeven kaart dus maatschappelijke problemen aan met mannen in onze huidige samenleving. Het gaat om vrouwen die slachtoffer zijn geworden van het machtsmisbruik van een specifieke man. Hierbij moet ook vermeld worden dat enkele lezeressen misschien wel nood hebben aan een triggerwarning. Het boek behandeld vrij diverse, gevoelige onderwerpen.

De zeven is een zeer goede thriller. Het leest vlot en de echte moordenaar blijft een mysterie tot het einde. Een leuk element is de afwisseling tussen perspectieven. Je herbeleeft als lezer dezelfde tragische oudejaarsavond opnieuw, maar telkens door de ogen van een andere vrouw. Bovendien leer je hun band kennen met het slachtoffer via herinneringen in het verleden. Wie was Jamie en waarom verdiende hij zijn dood? Daarnaast kaart het boek veel problemen aan die vrouwen meemaken in het dagdagelijkse leven, waardoor het hele verhaal voelt als een vorm van gerechtigheid.

Recensie: De zeven - Rose Wilding

De zeven

1  2  3  4  5

De vrouw, de tiener, de ex, de journalist, de collega, de toegewijde vriendin en de vrouw die hem heeft opgevoed. Zeven vrouwen zitten in een hotelkamer in Newcastle rond het afgehakte hoofd van een man. Elk van hen met een goede reden om het gedaan te hebben, maar iedereen zweert onschuldig te zijn. Wie heeft Jamie Spellman vermoord, de man van wie ze aanvankelijk allemaal hielden maar die ze uiteindelijk allemaal verachtten… Rechercheur Nova Stokoe onderzoekt de zaak. En al snel wordt duidelijk dat deze persoonlijker voor haar is dan ze zou willen.

• Mijn grote flapjesboek van alle dieren - Carrie Love

• Argylle - Elly Conway

• Weekend weg wandelgids - Claudia Straatmans