Iedereen telt mee - Kristin Roskifte RECENSIE

Recensie: Iedereen telt mee – Kristin Roskifte

Het kijk- en zoekboek Iedereen telt mee is geschreven en geïllustreerd door Kristin Roskifte. Dit is een uniek boek dat mooi is vormgegeven en waar op elke pagina heel erg veel op te ontdekken is. Dit boek is een wereldwijd succes, is uitgeroepen tot het beste kinder- en jeugdboek van Scandinavië in 2019 en is vertaald in 38 talen.

Iedereen telt mee is een kijk- en zoekbeeld waarin je kan zien hoe kleurrijk en divers de wereldbevolking is. Je kunt zelf allerlei details in de illustraties ontdekken en je kan zelf je eigen vragen verzinnen bij het boek. Er is op elke pagina onwijs veel te zien, een voorbeeld hiervan is de pagina met 30 mensen in het park. In dit park doet iemand voor de allereerste keer een handstand, 2 zijn nog niet eerder in het park geweest en niemand ziet dat er een misdrijf wordt gepleegd. Aan de opmerking is te zien dat er dus ook een grote veelzijdigheid is aan gebeurtenissen en situaties van de mensen. De grote vraag is of jij het allemaal kan ontdekken en kan vinden wie er met de opmerking bedoeld wordt. Dit is vaak nog wel erg lastig om dit te ontdekken. Achterin het boek staan nog meer vragen over de wereld en de mensheid maar er zijn ook persoonlijke vragen zoals wat het meest telt in jouw leven of wie jou het beste kent. Kortom, een heel erg veelzijdig boek.

De illustraties zijn erg bijzonder. Iedere pagina bestaat uit een grote tekening met hieronder een vraag of opmerking. Het is elke keer weer de vraag of je de persoon kan vinden die er bedoeld wordt met de tekst. De mensen op de tekening springen eruit, zij zijn kleurig en helemaal ingekleurd. De achtergrond bestaat uit een lijntekening en is niet ingekleurd, op deze manier komen de personen goed naar voren. De emoties op de gezichten zijn goed getekend, hier aan is af te leiden of een persoon blij, verdrietig is of dat hij verbaasd is. Dit zijn aanwijzingen om de vragen te beantwoorden en de persoon op de tekening te vinden.

Door de combinatie van de tekst en de illustraties in Iedereen telt mee kan je uren plezier hebben met dit mooie boek. Het is een kleurrijk boek en de vragen zijn niet heel erg gemakkelijk te beantwoorden, het is dus wel voor mensen die van een uitdaging houden. Zoals de titel al zegt, iedereen telt mee. Je ziet van alles voorbij komen op de pagina’s, mensen in allerlei verschillende vormen, maten, achtergronden en kledij. Er komt binnenkort (januari 2024) een soortgelijk boek uit van Kristin Roskifte, namelijk Samen op weg. Echt een boek om naar uit te kijken!

Iedereen telt mee

1  2  3  4  5

Iedereen is uniek en dat is prachtig.