De moord op Sandringham Castle - S.J. Bennet RECENSIE

Recensie: De moord op Sandringham Castle - S.J. Bennet

Wanneer er een afgehakte hand aanspoelt op het strand vlakbij Sandringham Castle, blijkt algauw dat de hand van een kennis van de koningin is: de zeventigjarige Edward St Cyr. Maar de man zelf is onvindbaar. Hoe komt zijn hand op het strand terecht en wat is er gebeurd? Hare majesteit gaat op onderzoek.

De moord op Sandringham Castle van S.J. Bennet is het derde deel in de serie Hare Majesteit de Queen onderzoekt. Wederom spelen Hare Majesteit koningin Elizabeth II en haar assistent privésecretaris Rozie de hoofdrollen. Hoewel de Queen degene is die de hand identificeert, wil ze in eerste instantie weinig te maken hebben met het oplossen van het mysterie. Ze voelt zich niet fit en heeft er niet zo’n zin in om zich onder te dompelen in weer een nieuw raadsel. Toch blijft het mysterie aan haar trekken en gaandeweg het verhaal raakt ze geïnvesteerd in het oplossen er van. Bijgestaan door Rozie, die haar in het geheim helpt, gaat de Queen op zoek naar antwoorden. Ondertussen ontwikkeld hun relatie zich ook en dat is mooi om te lezen.

Door het verhaal heen, leer je veel verschillende personages kennen. Dit zijn onder andere werknemers van de koningin, dorpsbewoners en familie van Edward St Cyr. Het zijn dus vrij veel personages en het is soms even lastig om bij te houden wie nu nog maar weer wie was. Sommigen van hen dragen bij aan het oplossen van de puzzel, maar als lezer zal je waarschijnlijk niet direct zien wie welk puzzelstukje bij zich draagt en daardoor blijf je raden naar de oplossing.

Hoewel De moord op Sandringham Castle prettig weg leest, net als zijn voorgangers, is dit derde wel wat minder spannend. Althans, gedurende het eerste gedeelte van het boek. S.J. Bennet laat de spanning steeds verder oplopen richting het plot en wanneer Hare Majesteit de Queen de puzzelstukjes in elkaar weet te passen, zit je op het puntje van je stoel te lezen. De Queen onthult namelijk niet direct wat ze weet en hoe ze dit weet. Hier kom je pas wat later achter. Het plot zit goed in elkaar en de onthullingen en wat daaruit voortkomt ronden het verhaal goed af.

De moord op Sandringham Castle is misschien wat minder sterk dan zijn twee voorgangers, maar het is nog altijd een goed geschreven en prettig te lezen boek. Hare Majesteit de Queen wordt op een levendige en respectvolle manier neergezet en ook Rozie is een fijn personage. De vlotte en humoristische schrijfstijl van S.J. Bennet past goed bij het verhaal en het spannende plot zit goed in elkaar. Al met al is dit wederom een aanrader.

Hare Majesteit de Queen onderzoekt 3 - De moord op Sandringham Castle

1  2  3  4  5

December 2016. Een afgehakte hand spoelt aan op het strand in de buurt van Sandringham Castle. Hoewel Queen Elizabeth het zeventigjarige slachtoffer, Edward St Cyr, aan de hand van zijn zegelring snel identificeert, tast de politie wat dader en motief betreft in het donker. St Cyr leidde een controversieel leven en maakte veel vijanden op het stille platteland van North Norfolk, waar iedereen elkaar kent. Niet lang daarna worden twee dorpelingen aangevallen. Voordat er meer slachtoffers vallen, nóg dichter bij huis, moeten de Queen en haar vertrouwelinge en assistente Rozie snel op onderzoek uit...

• Het ongelukskind - Beatrice Salvioni

• Wat eten we vanavond - Mama Baas

• Gelukkige dagen - Renée van Marissing