Waar de wind ons brengt - Cathinca van Sprundel RECENSIE

Recensie: Waar de wind ons brengt - Cathinca van Sprundel

Met 230 pagina's (hardcover versie), is Waar de wind ons brengt een op zichzelf staand boek vol magie, avontuur en spanning. Het vertelt het verhaal van Canta die, sinds ze werd verstoten uit haar familie doordat er vreemde witte plekken op haar huid verschenen, woont in de Noordelijke Bossen. Samen met de zonderlinge pelsjager meester Antem. Wanneer meester Antem plotseling komt te overlijden, vertelt hij Canta zijn grootste geheim: de naam van de Noorderwind. Dit nieuwe geheim stort Canta in een grote opdracht: het vinden van de Westenwind. Een hele verantwoordelijkheid, want als deze niet op tijd gevonden wordt, zal de wereld uit balans raken.

Canta begrijpt niet veel van haar opdracht en voordat ze het weet raakt ze betrokken bij het bedelaarsgilde en wordt ze meegesleurd in de intriges van een volk van machtige luchtwezens. Samen met het gilde gaat ze de strijd aan tegen deze krachten van de natuur.

Het verhaal wordt vanuit de ik-vorm afwisselend vertelt door Canta en de ministreel Puckalilly (Puck). Hierdoor heeft het verhaal van Cathinca van Sprundel een bijzondere vertelstijl. De schrijfstijl is prettig, doch pittig. Dit maakt dat het even kost om in het boek te komen en aan deze schrijfstijl te wennen. Zodra je bent gewend leest het boek heerlijk weg.

Wat opvalt is dat Van Sprundel veel bezig is met het vertellen en neerzetten van de scènes, waardoor de emotie soms een beetje mist. Zo wordt in de eerste hoofdstukken verteld over de winden en de creatie van de wereld, terwijl daar juist meer spanning en emotie aanwezig had moeten zijn, gezien de scène die wordt beschreven. Hierdoor is het soms lastig om het verhaal echt helemaal te kunnen meevoelen. Anderzijds maakt deze manier van schrijven het einde van het boek een stuk sterker.

Waar de wind ons brengt bevat het thema diversiteit, maar is geen queer-boek. De diversiteit zit hem vooral in krachtige personages met zowel lichamelijke, als mentale beperkingen. Er is sprake van bijpersonages die non-binair zijn en er wordt verwezen naar een lesbisch stel, maar de hoofdpersoon heeft een (voorspelbare) heteroseksuele love interest. Dat zorgt er dan weer voor dat je weinig van de queer personages meekrijgt.

De love interest is waar af en toe de emoties in het boek juist wel sterk worden uitgewerkt. Onder andere in de vorm van een prachtig beschreven scène tussen Canta en haar love interest Lyran. Waar Canta als personage soms wat oppervlakkig beschreven blijft (je komt als lezer weinig te weten over haar persoonlijkheid), is Lyran een prachtig beschreven personage. Hij heeft een uitgebreidere achtergrond en is een echte onderscheidende stem in het verhaal. Dit maakt zijn personage tastbaar, waardoor je als lezer met hem een band kunt opbouwen, die helaas bij Canta ontbreekt.

Canta moet in het verhaal dus op zoek naar iemand die is vermist. Al vrij snel kan voor de lezer duidelijk zijn wat er met deze persoon is gebeurd en welke invloed dat zal hebben op de verhaallijn. De ontknoping van het boek is daardoor wat voorspelbaar. Tegelijkertijd geeft dit je ook een punt om naar toe te leven. De originaliteit van Cathinca van Sprundel, die de magische setting perfect uitwerkt, maakt het verhaal overall sfeervol en vermakelijk. Waar de wind ons brengt is vooral een aanrader waar het gaat om worldbuilding en vormt in zijn totaliteit een fijn fantasyboek, dat zich door de schrijfstijl weet te onderscheiden van anderen in dit genre.

Waar de wind ons brengt

1  2  3  4  5

Sinds er vreemde, witte plekken op haar huid verschenen, woont Canta bij meester Antem in de Noordelijke Bossen. Wanneer deze zonderlinge pelsjager onverwacht sterft, onthult hij zijn geheim: de naam van de Noorderwind. Zij krijgt de opdracht om op zoek te gaan naar de verdwenen Westenwind. Voordat ze het beseft, raakt Canta verzeild in de intriges van het magische Sylfenhof. Samen met het bedelaarsgilde gaat ze de strijd met deze machtsbeluste luchtgeesten aan. Als ze de Westenwind niet op tijd vindt, zal de wereld voorgoed uit balans raken. Maar wat kan één meisje betekenen tegen de krachten van de natuur?

• De verborgen boekwinkel - Evie Woods

• Legendes & Lattes - Travis Baldree

• De Rode Woestijn - Paula Isphording