Justyn Edwards - De grote vossenbuit RECENSIE

Recensie: Justyn Edwards - De grote vossenbuit

Liz en Carlie zijn samen met De Grote Vos afgereisd naar de Zwitserse stad Linth. Hier doen ze mee aan een verkiezing voor voorzitter van de Internationale Orde van Goochelaars. Er zijn vier goochelaars die mee doen aan de verkiezing en ze moeten hun leerlingen een mooie truc laten doen. En degene die de mooiste truc of show opvoert wint het voorzitterschap voor hun leraar. Maar Liz heeft nog een reden om in Linth te zijn en dat is omdat de Vos heeft gezegd dat haar vader hier zou zijn. Maar dat heeft hij eerder gezegd en dat klopt niet. Liz gaat met gemengde gevoelens mee in het spel in het behalen van de grote vossen buit.

Liz en Charlie zijn de hoofdpersonen. Liz is de goochelaar van hun twee en Charlie is van de technische snufjes en assistent tijdens de trucs. Liz wil haar vader in Linth vinden. In deel 1 De grote vossenjacht is het niet gelukt haar vader te vinden maar ze hoopt dat ze hem in Linth wel zal zien en spreken. Dat heeft de Vos gezegd maar die heeft dat al eerder belooft en dat is toen ook niet uitgekomen. Ze is dan ook een beetje wantrouwig over de beweegredenen van de Vos. Hij is tenslotte een topillusionist, het scheppen van illusies en afleidingen is zijn werk.

'Jij en ik in ieder geval,' zei Liz. 'Ik vertrouw de Vos nog steeds niet.'

Het verhaal begint met een kort voorstukje over het vorige boek, dat zorgt ervoor dat dit verhaal goed als standalone te lezen is. De karakters zijn goed uitgewerkt. Liz heeft het duidelijk moeilijk met de afwezigheid van haar vader en het vertrouwen in haar mentor de Vos. Ze is wel duidelijk blij met de aanwezigheid van Charlie die ze volledig vertrouwt. Charlie heeft geen enkel vertrouwensprobleem, hij heeft het moeilijker met zijn thuissituatie. Daar kan hij helaas niets aan veranderen en dit geeft hem afleiding.

De schrijfstijl van Justyn Edwards is vlot in De grote vossenbuit. Er is een ruime witregel en dat leest heel prettig. De hoofdstukken zijn kort waardoor je door het boek vliegt, want met 315 bladzijden is het een dik boek, maar het leest heel snel.

Het plot is best verrassend, de hele truc was vanaf het begin mysterieus en werd stukje bij beetje uitgelegd. Hierdoor komt pas aan het einde alles bij elkaar waardoor je net als bij een echte goochelshow denkt; Oh natuurlijk, zo zit het in elkaar!

Dit boek is een aanrader voor iedereen die van goochelen en illusies houdt. Er zit achterin ook nog een truc die je kan leren. Verder heeft Liz een prothese en maakt dat dit boek ook zal aanspreken voor iedereen met een handicap. Ze laat zich door niemand afremmen en deze boodschap zal dan ook fijn zijn voor iedereen die een handicap als een belemmering ziet. De grote vossenbuit is een vlot boek met allemaal boeiende trucs!

De grote Vos 2 - De grote vossenbuit

1  2  3  4  5

Liz is een goochelaar die antwoorden nodig heeft. Haar vader wordt nog steeds vermist, en topillusionist de Grote Vos lijkt hem niet te willen vinden, ondanks zijn beloften. Liz is vastbesloten om haar vader en zijn meest mysterieuze goocheltruc te vinden, maar daarvoor moet ze wel een onmogelijke diamantroof plegen.

• Geef je op voor de Chicklit.nl leesclub met Six More Months of June

• Campinggasten – Liz Ouwens

• Escape from a game 1: Het geheim van spookeiland - Dustin Brady