Koningsspel - Linda Dielemans RECENSIE

Recensie: Koningsspel - Linda Dielemans

Koningsspel is geschreven door Linda Dielemans, met illustraties van Sanne te Loo. Dit boek is gebaseerd op een bestaand schaakspel, de bekende Lewis schaakstukken.

In Koningsspel ga je terug in de tijd van Groenland in 1193. Auga is een meisje dat vol talent zit op het gebied van ivoorsnijden. Ze is zelfs zo getalenteerd dat ze op het schip van haar vader meereist om de koning van Noorwegen te ontmoeten en eer te krijgen voor haar werk. Enige probleem is, Auga heeft een zichtprobleem. Dichtbij ziet ze goed, maar verder weg ziet ze wazig. In deze tijd bestonden brillen natuurlijk nog niet en dus wordt Auga door genoeg mensen afgewezen op wat ze niet kan en niet beloond voor het talent wat ze heeft.

Tegelijkertijd lees je af en toe een verhaallijn over een koning die probeert te vluchten. Pas later in het boek ontdek je wat deze koning te maken heeft met Auga en de schaakstukken. Dit is een leuke manier van verhalen vertellen omdat je aan het denken wordt gezet over de diepere laag in het boek. Het draait allemaal om het schaakspel dat is gevonden in Schotland aan het begin van het verhaal.  Pas later weet je hoe dit schaakspel hier terecht is gekomen en wat de link is met Auga.

Het personage Auga ontwikkelt zich van een verlegen meisje, dat niet voor zichzelf durft op te komen, tot een jongedame die weet wat ze kan en dat ook gebruikt om wat voor haar voelt gerechtigheid. Ze wil de eer voor haar werk graag zelf ontvangen en gaat voor niets minder. Dit is iets wat veel jongeren kunnen en zullen herkennen in Auga en hopelijk ook veel support uit halen voor hun eigen situatie.

Wat het boek extra aantrekkelijk maakt, is dat er veel tekeningen zijn toegevoegd gemaakt door Sanne te Loo. Waar Linda Dielemans al heel goed heeft beschreven hoe de scheepsreis is gegaan, heeft Sanne te Loo ook nog een prachtige illustratie toegevoegd om het nog levendiger te maken. De leeftijd voor dit boek staat vanaf 10 jaar en de tekeningen maken het boek niet kinderachtig maar juist mooier.

Linda Dielemans kun je kennen van haar boeken die zich afspelen in de prehistorie. Als archeologe weet ze goed deze periodes te beschrijven. De uitstap naar de periode waarin Koningsspel zich afspeelt is een bijzondere stap, maar het schrijven over de Lewis schaakstukken is een archeologisch interessant onderwerp. Achter in het boek staat een uitleg over de tijd en over de schaakstukken. Ook kom je erachter waarom Linda Dielemans dit boek wilde schrijven. Nadat je Koningsspel hebt gelezen is de uitleg heel interessant, het geeft een extra dimensie en er wordt veel duidelijk over alles wat je al hebt gelezen.

Het boek is geschreven voor kinderen vanaf 10 /11 jaar, en is zeker aantrekkelijk wanneer je houdt van geschiedenis of geïnteresseerd bent in schaken.

Recensie: Koningsspel - Linda Dielemans

Koningsspel

1  2  3  4  5

1193, Groenland. Auga kan niet goed zien, maar ze blinkt uit in ivoorsnijden. Juist omdat ze van dichtbij zo scherp ziet, kan ze de fijnste krasjes maken in het ivoor dat de jagers meebrengen van de walrusjacht. Stiekem glipt Auga aan boord van haar vaders schip. Ongewild raakt Auga betrokken bij een strijd tussen meedogenloze machthebbers. Ze moet voorkomen dat haar prachtige schaakspel in verkeerde handen terechtkomt, met gevaar voor eigen leven…

• Mijn grote flapjesboek van alle dieren - Carrie Love

• Argylle - Elly Conway

• Weekend weg wandelgids - Claudia Straatmans