Fred & Giner - Jackie van Laren RECENSIE

Recensie: Fred & Giner - Jackie van Laren

Jackie van Laren is onder andere bekend van haar Eilandliefde serie en ze heeft nu met haar nieuwste boek Fred & Ginger dieren een stem gegeven. Golden retriever Fred woont bij Jasmijn als hij tijdens een wandeling de wat hooghartige kat Ginger ontmoet. Haar mens Steven kijkt ook al niet echt naar haar om. Als Fred plotseling verdwijnt, doet Ginger er alles aan om hem terug te vinden en ontmoeten Steven en Jasmijn elkaar ook.

Wat is dit een heerlijk boek om te lezen! Het verhaal wordt door Fred en Ginger verteld en alles wat ze doen en zeggen is zo heerlijk herkenbaar als je zelf een hond of kat hebt. Wie herkent nu niet het veelvuldig snuffelen van een hond, of een kat die geaaid wil worden en een eigen wil heeft? Fred heeft al heel wat meegemaakt en dit wordt prachtig neergezet door Jackie van Laren. Hij is een schat van een hond, maar gauw afgeleid. Ginger is een deftige kat en gebruikt veel deftige woorden, wat Fred maar raar vindt en soms ook niet begrijpt. Tijdens het lezen moet je als lezer veelvuldig glimlachen om hun gesprekken. Het is soms net alsof het mensen zijn.

De schrijfstijl van Fred & Ginger is zoals we gewend zijn van Jackie van Laren: het is een ontspannend en heerlijk leesbaar verhaal. Doordat Fred verdwijnt en Ginger haar dierenvriendjes zo gek krijgt om mee te helpen zoeken, blijft het verhaal interessant en humoristisch. Beide dieren komen heel goed over en vooral Fred steelt de show in dit boek. En de vriendjes van Ginger zijn ook geweldig goed bedacht en neergezet door Jackie van Laren. Soms is het echt hilarisch.

In dit boek gaat het echter niet alleen maar over een zoektocht. Ook onderwerpen zoals verlies, rouw, stress en verwaarlozing komen aan bod. Niets is een dier vreemd wat ook een mens kan overkomen. Door het lezen van dit boek en doordat Fred en Ginger een stem hebben kijk je na het lezen van dit verhaal toch echt heel anders naar honden en katten.

Fred & Ginger is een heerlijk boek om te lezen, met een fijne schrijfstijl en heel leuke personages. Het speelt zich af tijdens Kerst en dus hoop je dat Fred gevonden wordt, maar ook dat Jasmijn en Steven elkaar vinden, want daar is Kerst toch voor? Dit boek is geschikt voor diegenen die houden van een leuk ontspannend verhaal, maar vooral voor diegenen die eigenaar zijn van een hond en/of kat. Daarvoor is het echt een absolute aanrader.

Recensie: Fred & Ginger - Jackie van Laren

Fred & Ginger

1  2  3  4  5

Fred, een blijmoedige golden retriever, komt bij Jasmijn in de ­Bethlehemstraat wonen. Zij heeft hem dan wel uit het asiel ­gehaald, maar eigenlijk heeft ze helemaal geen tijd voor een hond. Verderop in de straat woont Ginger, een deftige, iets te dikke rode Maine Coon-poes. Ze maakt zich zorgen om Steven, haar mens, die nooit meer de oude is geworden sinds zijn vrouw bij hem weg is. Tegen de verwachtingen in raken Fred en Ginger bevriend, al moeten hun baasjes in eerste instantie niks van elkaar hebben.

Dan, op een dag, verdwijnt Fred. Is hij toch op zoek gegaan naar zijn oude huis of is er iets ergers gebeurd? De feestdagen naderen, buiten sneeuwt het en Ginger moet alles uit de kast halen om Fred terug te vinden. Is hun vriendschap sterk genoeg om alle problemen op te lossen? Zelfs die van Jasmijn en Steven? Want zeg nou zelf, met kerst wil toch iedereen uit de Bethlehemstraat op een grote paarse bank onder een dekentje zitten?

• Mijn grote flapjesboek van alle dieren - Carrie Love

• Argylle - Elly Conway

• Weekend weg wandelgids - Claudia Straatmans